Πέμπτη 22 Ιουνίου 2023

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΛΗΦΘΕΝΤΕΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

ΑΠΟ: ΔΗΜΟΣΝΕΤ 

 

Ι. Μισθολογική κατάταξη του διορισθέντος προσωπικού- Αναγνώριση προϋπηρεσίας υπαλλήλων ΙΔΟΧ

 

Η εκ νέου κάθε φορά αναγνώριση αποδεδειγμένης προϋπηρεσίας υπαλλήλων ΙΔΟΧ στον ίδιο φορέα, δεν απαιτείται μόνο στις περιπτώσεις ανανέωσης, παράτασης των συμβάσεών τους και επαναπρόσληψής τους στον ίδιο φορέα, με την ίδια σχέση εργασίας και με τα ίδια τυπικά προσόντα (βλ. σχετ. υπ’ αρ. 2/63925/ΔΕΠ/12-1-2018 έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών). Τα ανωτέρω δεν έχουν εφαρμογή στην περίπτωση των υπαλλήλων που διορίζονται σε θέσεις μόνιμου προσωπικού αφού υπάρχει μεταβολή της σχέσης εργασίας τους (από ΙΔΟΧ σε μόνιμοι). Συνεπώς και Νόμου μη προβλέποντος διαφορετικώς, εν προκειμένω εφαρμογή έχουν οι κείμενες διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 11 του Ν.4354/2015 (ΦΕΚ 176/Α’) και απαιτείται η αρχική κατάταξή τους στο Μ.Κ. 1 της οικείας κατηγορίας εκπαίδευσης και εν συνεχεία η εκ νέου αναγνώριση του συνόλου της προϋπηρεσίας τους.

 


II. Χρόνος λύσης των συμβάσεων εργασίας ΙΔΟΧ

 

Σύμφωνα με το άρθρο 38 του Ν.4735/2020 (ΦΕΚ 197/Α'), οι οικείες συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου των απασχολούμενων για τις ανάγκες του Προγράμματος "Βοήθεια στο Σπίτι", οι οποίες είχαν παραταθεί δυνάμει των προαναφερόμενων διατάξεων, λήγουν αυτοδικαίως και αζημίως για τον φορέα με την δημοσίευση των αντίστοιχων ατομικών πράξεων διορισμού.

Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη:

α) τα οριζόμενα στο γενικό μέρος της αιτιολογικής έκθεσης του Ν.4735/2020 (ΦΕΚ 197/Α') επί υπό κρίση άρθρου, ήτοι συγκεκριμένα ότι: "Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εσωτερικών και της άσκησης της κοινωνικής πολιτικής του κράτους, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις διασφαλίζεται η απρόσκοπτη συνέχιση του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» με το υφιστάμενο προσωπικό μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού''.

β)τα οριζόμενα στο ειδικό μέρος της αιτιολογικής έκθεσης του Ν.4735/2020 (ΦΕΚ 197/Α') επί του υπό κρίση άρθρου, ήτοι συγκεκριμένα ότι: "Η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται αναγκαία προς άρση των δυσχερειών που θα ανακύψουν από τη λήξη των συμβάσεων των απασχολούμενων στο Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», δεδομένου ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για τη στελέχωση των ΟΤΑ α΄ βαθμού με μόνιμο προσωπικό σε εφαρμογή του άρθρου 91 του ν. 4583/2018 (Α΄ 212). Συνεπώς, υπάρχει ορατός κίνδυνος, με την αποχώρηση των απασχολουμένων με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, να προκληθούν σοβαρά προβλήματα στην παροχή των σχετικών υπηρεσιών, γεγονός που δεν θα οφείλεται σε υπαιτιότητα των ΟΤΑ, με άμεσο αντίκτυπο στους ωφελούμενους του προγράμματος''.

γ)Τις διατάξεις του άρθρου 25 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α'), σύμφωνα με τις οποίες η υπαλληλική σχέση καταρτίζεται με τον διορισμό και την αποδοχή του, η οποία δηλώνεται με την ορκωμοσία,

οι συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου των διοριστέων, λήγουν, κατά την άποψή μας, αυτοδίκαια, με την ολοκλήρωση του διορισμού τους, ήτοι με την ολοκλήρωση των διαδικασιών της πρόσληψής τους ως μόνιμου προσωπικού, κατά την ημερομηνία της ορκωμοσίας τους.

Εξάλλου και σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 77 του Ν.5027/2023 (ΦΕΚ 48/Α'), όπως ισχύουν, οι αντίστοιχες συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, του άρθρου 38 του Ν.4735/2020 (ΦΕΚ 197/Α'), των απασχολουμένων στο Πρόγραμμα "Βοήθεια στο Σπίτι", οι οποίοι ωστόσο δεν περιλαμβάνονται στους οριστικούς πίνακες διοριστέων, συνεχίζονται, κατ' αναλογία με τα ανωτέρω, για χρονικό διάστημα είκοσι τεσσάρων (24) μηνών, με δυνατότητα παράτασης, προκειμένου  να μην διακοπεί η παροχή των κρίσιμων υπηρεσιών του εν λόγω Προγράμματος.  

 

 


III. Χορήγηση αδειών (κανονική, ανατροφής τέκνου, κατά την προεκλογική περίοδο)- Αποζημίωση λόγω μη ληφθείσας άδειας

 

Κανονική άδεια

Σύμφωνα με τα ρητώς οριζόμενα στην υπ’αρ. 19431/13-3-2021 (ΑΔΑ: ΨΛ2Δ46ΜΤΛ6-ΦΦΙ) Εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ., το δικαίωμα κανονικής άδειας και η χορήγησή της ρυθμίζονται από τα άρθρα 55 και 56 αντίστοιχα του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’), όπως ισχύει. Ειδικά οι νεοδιόριστοι υπάλληλοι με προϋπηρεσία στον ίδιο ή άλλο φορέα του Δημοσίου, νπδδ, νπιδ του Δημοσίου ή σε ΟΤΑ, η οποία αναγνωρίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 102 του  Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’), όπως έχει αντικατασταθεί και ισχύει με το άρθρο 26 του Ν.4369/2016 (ΦΕΚ 33/Α’), θεμελιώνουν δικαίωμα κανονικής άδειας, αμέσως μετά τον διορισμό τους, ανάλογα με τον χρόνο της προϋπηρεσίας αυτής. Ο υπολογισμός δε των ημερών αδείας που οι εν λόγω υπάλληλοι δικαιούνται γίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες προσωπικού, με βάση τον συνολικό χρόνο υπηρεσίας τους πριν και μετά τον διορισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55 παρ. 2 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’), χωρίς δεν απαιτείται γνώμη Υπηρεσιακού Συμβουλίου κατά την ανωτέρω διαδικασία.

Ωστόσο, κατά τον υπολογισμό των δικαιούμενων ημερών θα πρέπει να αφαιρούνται τυχόν μέρες που έχουν χορηγηθεί ή αποζημιωθεί από τον ίδιο ή προηγούμενο φορέα για το ίδιο ημερολογιακό έτος.

Σχετική με τα ανωτέρω είναι η υπ. αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.51/590/οικ. 14346/29.5.2008 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών, στην οποία η προαναφερθείσα, υπ’αρ. 19431/13-3-2021 (ΑΔΑ: ΨΛ2Δ46ΜΤΛ6-ΦΦΙ) Εγκύκλιος του ΥΠ.ΕΣ., παραπέμπει για ενημέρωση και ανάλογη εφαρμογή.

 

Ανατροφής τέκνου

Σύμφωνα με τα ρητώς οριζόμενα στην υπ’ αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/215/οικ. 14695/20-9-2022 (ΑΔΑ: 6Z6846ΜΤΛ6-5ΩΩ) Εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ, σε περίπτωση διορισμού ή πρόσληψης υπαλλήλων που έχουν ήδη κατά το χρόνο του διορισμού ή της πρόσληψης τους τέκνο ηλικίας έως τεσσάρων (4) ετών, είναι επιτρεπτή η χορήγηση ολόκληρης της συνεχόμενης άδειας για ανατροφή τέκνου διάρκειας εννέα (9) μηνών (ή εναλλακτικώς του μειωμένου ωραρίου της παρ. 2 του άρθρου 60 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α΄), εφόσον αυτό είναι δυνατό με βάση την ηλικία του τέκνου. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η χορήγηση ολόκληρης της 9μηνης άδειας λόγω του ότι το τέκνο συμπληρώνει τα τέσσερα (4) έτη νωρίτερα, χορηγείται άδεια τόσης διάρκειας όση υπολείπεται μέχρι τη συμπλήρωση των τεσσάρων (4) ετών του τέκνου. Σε περίπτωση δε γέννησης διδύμων, η ανωτέρω αναφερόμενη εννιάμηνη άδεια ανατροφής τέκνου, όχι όμως το μειωμένο ωράριο, παρατείνεται μετά το πέρας της για έξι (6) ακόμη μήνες.

 

Για τη διαπίστωση συνδρομής της προϋπόθεσης της ηλικίας του τέκνου (4 έτη), η ηλικία υπολογίζεται με βάση την ημερομηνία γέννησής του, ενώ σημειώνεται ότι με την ως άνω Εγκύκλιο επισημαίνεται ότι όσοι νεοδιόριστοι υπάλληλοι έλαβαν αναλογία της εννιάμηνης άδειας ανατροφής κατ’ εφαρμογή των οριζόμενων στην αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.51/590/οικ.14346/29.5.2008 εγκύκλιο ΥΠ.ΕΣ. (σ.σ. η οποία έπαυσε να ισχύει με την έκδοση της ως άνω νεότερης Εγκυκλίου) και της αριθ. 64/2008 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και το τέκνο τους δεν έχει συμπληρώσει ακόμα τα τέσσερα (4) έτη, δικαιούνται να λάβουν το υπόλοιπο της εννιάμηνης άδειας ανατροφής (ή αντιστοίχως του μειωμένου ωραρίου) που δεν τους είχε χορηγηθεί, εφόσον υπολείπεται επαρκές διάστημα μέχρι τη συμπλήρωση των τεσσάρων (4) ετών του τέκνου.

 

Επιπλέον με την ως άνω Εγκύκλιο επισημαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση ισχύει η -ομοίου περιεχομένου με την διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 60 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α')-, ρύθμιση της παρ. 3 του άρθρου 53 του Υπαλληλικού Κώδικα, σύμφωνα με την οποία το δικαίωμα του/της ενός συζύγου για τις διευκολύνσεις που προβλέπονται για την ανατροφή του τέκνου συναρτάται και με τυχόν όμοιες διευκολύνσεις που έχει ήδη λάβει ο/η σύζυγος του/της νεοδιοριζόμενου/ης υπαλλήλου, συνεπώς χορηγείται για το υπολειπόμενο διάστημα. Για την εφαρμογή της εν λόγω διάταξης ως όμοιες διευκολύνσεις θεωρούνται ιδίως η χορήγηση διευκόλυνσης για ανατροφή τέκνου είτε με τη μορφή μειωμένου ωραρίου είτε ως συνεχόμενη άδεια (άρθρο 53 παρ. 2 του Υπαλληλικού Κώδικα και άρθρο 60 παρ. 2 του Κώδικα Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων), η άδεια φροντίδας τέκνου (δυνάμει του άρθρου 37 του ν. 4808/2021 ή των σχετικών προϊσχυουσών νομοθετικών διατάξεων και διατάξεων των ΕΓΣΣΕ) και η ειδική παροχή προστασίας μητρότητας (άρθρου 142 του ν. 3655/2008), καθώς και κάθε άλλη όμοια διευκόλυνση, η οποία χορηγείται δυνάμει ειδικών διατάξεων.

 

Επομένως επισημαίνεται σε περίπτωση χορήγησης όμοιας διευκόλυνσης αφαιρείται το αντίστοιχο διάστημα από την άδεια ανατροφής τέκνου.

 

Άδεια ΙΔΟΧ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου

Σύμφωνα με το ρητό γράμμα τις διάταξης του άρθρου 106 του Π.Δ. 26/2012 (ΦΕΚ 57/Α΄) και τα σχετικώς οριζόμενα στο Κεφάλαιο Γ΄ της υπ’ αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.18.33/2632/οικ.7623/28-4-2023 Εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ. και στο Κεφάλαιο Β’ της υπ’ αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.18.33/2640/οικ.9409/31.05.2023 εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ., η απαγόρευση χορήγησης κάθε κανονικής άδειας απουσίας στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από την προκήρυξη των εκλογών μέχρι και την ημέρα της ψηφοφορίας, αφορά στους τακτικούς (μόνιμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) υπαλλήλους και όχι στο έκτακτο προσωπικό.


Αποζημίωση μη ληφθείσας άδειας ΙΔΟΧ

Για την αποζημίωση λόγω μη χορήγησης της άδειας προσωπικού ΙΔΟΧ εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 177 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’). Σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις ο μισθωτός δικαιούται από τον εργοδότη του αποζημίωση σε περίπτωση λύσεως της σχέσης εργασίας με οποιονδήποτε τρόπο ή λήξεως του χρόνου απασχόλησης πριν λάβει τη δικαιούμενη κανονική άδεια δύο (2) ημερομισθίων για κάθε μήνα απασχόλησης του σε αυτόν τον εργοδότη, ανεξάρτητα από τυχόν οφειλόμενη σε αυτόν αποζημίωση για άλλο λόγο. Για απασχόληση μικρότερη από έναν (1) μήνα, καταβάλλεται ανάλογο κλάσμα. Η αποζημίωση αυτή είναι ίση με τις αποδοχές που θα λάμβανε εάν του χορηγούνταν η άδεια.

 

Πέραν των ανωτέρω και σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 61 του Ν.4808/2021 (ΦΕΚ 101/Α’), η δικαιούμενη κατ’ έτος άδεια επιτρέπεται να εξαντλείται μέχρι το πρώτο τρίμηνο του επομένου ημερολογιακού έτους.

 

Τέλος και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 292/2014 Πράξη Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι’ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για την χορήγηση της προαναφερθείσας αποζημίωσης λόγω μη χορήγησης της κανονικής αδείας, απαιτείται κατά το χρόνο λύσης της σχέσης εργασίας ή λήξης του χρόνου απασχόλησης του εργαζομένου να υφίσταται ενεργό δικαίωμα αυτού για λήψη κανονικής άδειας, το οποίο δεν έχει ακόμα ασκηθεί, ενώ περαιτέρω σύμφωνα με τις διατάξεις του Α.Ν.539/1945 (ΦΕΚ 229/Α’), οι οποίες εφαρμόζονται στους εργαζομένους των Δήμων με σχέση εργασίας Ι.Δ.Ο.Χ. ενόψει της ρητής σχετικής παραπομπής της παρ. 2 του άρθρου 177 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’) στις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, η ετήσια κανονική άδεια του εν λόγω προσωπικού δεν μπορεί να μεταφερθεί στο επόμενο ή σε μεθεπόμενα ημερολογιακά έτη.

 

Προς επίρρωση των ανωτέρω και σύμφωνα με τα σχετικώς αναφερόμενα στην υπ’ αρ. 290/2017 Πράξη Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι’ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όλοι οι εργαζόμενοι των Δήμων, καθώς και οι απασχολούμενοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, διέπονται, ως προς τη λήψη της κανονικής τους άδειας από τις διατάξεις του Α.Ν. 539/1945 (Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 292/2014, 252/2013, Ι Τμ. πράξεις 17, 183/2010). Ειδικότερα, κάθε εργαζόμενος του οποίου η σχέση εργασίας λύεται με οποιονδήποτε τρόπο (απόλυση, οικειοθελής αποχώρηση, λήξη του χρόνου σύμβασης, θάνατο κ.τ.λ.) κατά το τρίτο ημερολογιακό έτος από την πρόσληψή του, καθώς και κάθε ημερολογιακό έτος μετά από αυτό, ο οποίος κατά το χρονικό αυτό σημείο της λύσης δεν έχει λάβει την κανονική άδεια του ημερολογιακού αυτού έτους, δικαιούται αποζημίωση αδείας που ισούται με τις πλήρεις αποδοχές που θα ελάμβανε εάν, κατά το χρονικό σημείο της λύσης της εργασιακής του σχέσης, του είχε χορηγηθεί η άδεια του. Το δικαίωμα, δε, αυτό του εργαζόμενου αρχίζει την 1η Ιανουαρίου του συγκεκριμένου έτους και ασκείται, έστω και εάν η λύση της σχέσης εργασίας επέρχεται στις αρχές ακόμη του νέου ημερολογιακού έτους (Ε.Σ. πρ. VII Τμ. 40/2017, Εφ. Πειρ. 193/2015, 236/2014 κ.ά).

 

Για περισσότερα σχετικά με τις άδειες του προσωπικού δείτε τις ενότητες:

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ / ΑΔΕΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΜΟΝΙΜΟΙ-ΙΔΑΧ

 

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ / ΆΔΕΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΙΔΟΧ

 


IV. Επιλογή ασφαλιστικού φορέα όσων απασχολούνταν σε ΝΠΙΔ- Βαρέα και ανθυγιεινά

 

Οι νεοδιορισθέντες μόνιμοι υπάλληλοι, οι οποίοι απασχολούνταν σε ΝΠΙΔ, υπάγονται υποχρεωτικά και αυτοδίκαια στον κλάδο κύριας σύνταξης του πρώην Ι.Κ.Α.-ΕΤ.Α.Μ., χωρίς δυνατότητα επιλογής, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1α’ του άρθρου 2 του Ν.3865/2010 (ΦΕΚ 120/Α’) και την υπ’ αρ. Φ.10042/12774/319/3-6-2019 Εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθόσον δεν έχουν καμία προϋπηρεσία σε Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ή ΟΤΑ α’ και β΄ βαθμού, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας έως την 1/1/2011.

 

Ακόμη,  δεν είναι δυνατή η υπαγωγή του προσωπικού του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» στον Κανονισμό Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (Κ.Β.Α.Ε.)., καθόσον οι ειδικότητες δεν υπάγονται στις διατάξεις του εν λόγω Κανονισμού (βλ. σχετ. την υπ’ αρ. Α32/1150/27/20-3-2012 (ΑΔΑ: B4454691ΩΓ-ΠΙΗ) Εγκύκλιο του ΙΚΑ με θέμα «Κοινοποίηση νέου Πίνακα εργασιών και ειδικοτήτων του Κανονισμού Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων – Κ.Β.Α.Ε.»)

 


V. Επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας

 

Με τις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 18 του Ν.4354/2015 (ΦΕΚ 176/Α’), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν με τις όμοιες της παρ. 1 του άρθρου 64 του Ν.4915/2022 (ΦΕΚ 63/Α΄), το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας της παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν.4024/2011 (ΦΕΚ 226/Α’) εξακολουθεί να καταβάλλεται στο ίδιο ύψος, με τους ίδιους όρους και με τις ίδιες προϋποθέσεις στους δικαιούχους που έχουν οριστεί με τις υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση των ανωτέρω διατάξεων, καθώς και αυτών του άρθρου 67 του Ν.4235/2014 (ΦΕΚ 32/Α’), ήτοι με την ΚΥΑ οικ.2/16519/0022/24.02.2012 (ΦΕΚ 465/Β’), η οποία τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 2/31081/0022/30.04.2012 (ΦΕΚ 1399/Β’) και τις διατάξεις του άρθρου 98 του Ν.4483/2017 (ΦΕΚ 107/Α’).

 

Από τις ανωτέρω ρυθμίσεις, οι οποίες ως εξαιρετικές πρέπει να ερμηνεύονται στενά, συνάγεται ότι η χορήγηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας επιφυλάσσεται μόνο υπέρ των εργαζομένων, οι οποίοι, λόγω της φύσεως των καθηκόντων που εκτελούν και ανεξάρτητα από την ειδικότερη περιγραφή της υπηρεσιακής τους ειδικότητας στον οικείο Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας κάθε φορέα, έρχονται σε άμεση επαφή με επιβαρυντικές περιστάσεις εργασίας. Ανάλογα δε με τη φύση της απασχόλησης και, συγκεκριμένα, το βαθμό έκθεσης των εργαζομένων στους επιβαρυντικούς για την υγεία τους παράγοντες, το ποσό του εν λόγω επιδόματος κλιμακώνεται, όπως ορίζουν οι προαναφερόμενες διατάξεις, οι οποίες, ως εξαιρετικές, πρέπει να ερμηνεύονται στενά. Περαιτέρω, απαραίτητη προϋπόθεση για την καταβολή του εν λόγω επιδόματος είναι η υπηρεσία να παρέχεται με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στους χώρους και στις ειδικότητες που δικαιολογούν την καταβολή του.

 

H προϋπόθεση της «πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης» δεν έχει την έννοια της παροχής υπηρεσιών κατά πλήρες ωράριο εργασίας, αλλά την έννοια της μη παράλληλης άσκησης καθηκόντων διαφορετικών από αυτά που δικαιολογούν την καταβολή του ως άνω επιδόματος. Η συνδρομή, εξάλλου, της προϋπόθεσης αυτής διαπιστώνεται κατά το νόμο με σχετική βεβαίωση του οικείου προϊσταμένου, από την οποία πρέπει να προκύπτει σαφώς, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, ότι ο δικαιούχος υπάλληλος απασχολήθηκε, κατά το χρονικό διάστημα στο οποίο αφορά η δαπάνη, αποκλειστικά (και όχι εκ παραλλήλου), με συγκεκριμένη εργασία στους χώρους και στις ειδικότητες που δικαιολογούν την καταβολή του ανωτέρω επιδόματος.

 

Πέραν των ανωτέρω, το Πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι», αποτελεί πρόγραμμα κοινωνικής προστασίας, εκτελούμενο από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, με στόχο την παροχή συστηματικής και οργανωμένης Πρωτοβάθμιας Κοινωνικής Φροντίδας σε ηλικιωμένα άτομα και σε άτομα με ειδικές ανάγκες, προκειμένου να υποβοηθήσει την αυτόνομη και αξιοπρεπή διαβίωσή τους και να υποστηρίξει το οικογενειακό τους περιβάλλον. Ειδικότερα, κατά τα κοινώς γνωστά, οι υπηρεσίες που προσφέρονται στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού είναι η συμβουλευτική και συναισθηματική στήριξη των επωφελούμενων προσώπων, η ιατρική τους φροντίδα με επισκέψεις στο σπίτι, η νοσηλευτική μέριμνα και φυσιοθεραπεία, η οικογενειακή, οικιακή φροντίδα και η ικανοποίηση πρακτικών αναγκών διαβίωσης, η πραγματοποίηση μικροαγορών, η πληρωμή λογαριασμών και η συνοδεία στις διάφορες υπηρεσίες. Τις υπηρεσίες αυτές προσφέρουν καταρτισμένα στελέχη και επιστήμονες και ειδικότερα κοινωνικοί λειτουργοί που έχουν τη συνολική εποπτεία των επωφελούμενων, νοσηλευτές που προσφέρουν πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας και οικιακοί βοηθοί που αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση εξωτερικών εργασιών, την προμήθεια των ηλικιωμένων με είδη άμεσης ανάγκης, την προσφορά συντροφιάς σε αυτούς, καθώς και την καθαριότητα του σπιτιού τους (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. Ι Πράξη 32/2018).

 

Ωστόσο, ακόμη και εάν από την σχετική βεβαίωση του  οικείου προϊσταμένου, ήθελε προκύψει ρητώς ότι οι οικογενειακοί βοηθοί εργάζονται κατά πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στο πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι” και περιγράφονται οι αντίξοες συνθήκες διαβίωσης των εξυπηρετούμενων από το πρόγραμμα δημοτών, δεν είναι δυνατόν να βεβαιωθεί συννόμως ότι το αντικείμενο απασχόλησης των οικογενειακών βοηθών εμπίπτει σε συγκεκριμένη από τις επαγγελματικές ειδικότητες που σύμφωνα με τις αρχικώς αναφερομενες εφαρμοστέες διατάξεις έχουν δικαίωμα λήψης επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας (βλ. σχετ. την υπ’ αρ. 168/2019 Πράξη Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι’ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου).

 

Αλλά ούτε και η καθαριότητα του σπιτιού των επωφελούμενων προσώπων του Προγράμματος, δύναται συννόμως να αποτελεί το πλήρες και αποκλειστικό αντικείμενο της εργασίας των υπαλλήλων. Επομένως, η φύση της απασχόλησης των εν λόγω υπαλλήλων δεν μπορεί να θεωρηθεί εργασία που παρέχεται υπό ιδιαίτερα επιβαρυντικές συνθήκες, όπως αυτές που δικαιολογούν τη χορήγηση του επίμαχου επιδόματος, καθόσον αυτό καταβάλλεται λόγω του αυξημένου βαθμού ανθυγιεινότητας ή επικινδυνότητας του αντικειμένου της απασχόλησης όσων το δικαιούνται, αλλά και των δυσχερών συνθηκών εργασίας αυτών (βλ. σχετ. την υπ’ αρ. 32/2018 Πράξη Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι’ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου).

 

Τέλος,  με το άρθρο 98 του ν. 4483/17 (σχετική και η εγκύκλιος ΥΠ.ΕΣ. Εγκ.33/οικ.39456/17.11.2017) ορίζεται πως το νοσηλευτικό προσωπικό εντάσσεται στην κατηγορία Α’ των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που θέτει το εν λόγω άρθρο.

 


VI. Βαθμολογική κατάταξη υπαλλήλων ΠΕ και ΤΕ κατόχων μεταπτυχιακού

 

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 83 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’), όπως αντικαταστάθηκαν και ισχύουν με τις όμοιες της παρ. 4 του άρθρου 25 του Ν.4369/2016 (ΦΕΚ 33/Α’), καθώς και τις οδηγίες της υπ’ αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.31.52/2266/οικ.9165/30-3-2016 (ΑΔΑ: 79ΜΦ465ΦΘΕ-ΦΙΛ) Εγκυκλίου του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, για τους υπάλληλους κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ, κατόχους μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών εισαγωγικός βαθμός είναι ο Γ', στον οποίον κατατάσσονται με διαπιστωτική πράξη. Για την κατά τα ανωτέρω βαθμολογική κατάταξη και προαγωγή των υπαλλήλων δεν απαιτείται πλέον η προηγούμενη αναγνώριση συνάφειας του μεταπτυχιακού τίτλου, αλλά αρκεί και απαιτείται η κατάθεσή του στην Υπηρεσία με αίτηση του υπαλλήλου, ο χρόνος δε κατάθεσης του εν λόγω τίτλου, αποτελεί την αφετηρία υπολογισμού του πλεονάζοντος χρόνου που διαθέτει ο υπάλληλος. Σε κάθε περίπτωση οι μεταπτυχιακοί τίτλοι θα πρέπει να είναι αναγνωρισμένοι και ισότιμοι σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Π.Δ. 85/2022 (ΦΕΚ 222/Α’), όπως ισχύει, και τη σχετική κείμενη νομοθεσία.

 


VII. Αναστολή προσλήψεων κατά την προεκλογική περίοδο

 

Από τις απαγορεύσεις και διακοπές/αναστολές προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών, η νομοθεσία προβλέπει ρητές ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ, οι οποίες είναι οι εξής : […]

στ) Η έκδοση πράξεων που αφορούν στον διορισμό και την πρόσληψη για την πλήρωση των θέσεων που προκηρύχθηκαν με την υπό στοιχεία 13Κ/2021 προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π., των θέσεων που πρόκειται να καλυφθούν από αναπλήρωση από τους πίνακες κατάταξης της ως άνω προκήρυξης, καθώς και των θέσεων που προκηρύχθηκαν με την υπό στοιχεία 4Κ/2020 προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π. για την παροχή υπηρεσιών του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».

 

Ακόμη, σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 77 του ν. 5027/2023, όπως ισχύει, προσωπικό που απασχολούνταν κατά τη 18η.12.2018 και συνεχίζει να απασχολείται με ενεργές συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, δυνάμει του άρθρου 38 του ν. 4735/2020, για την παροχή των υπηρεσιών του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και συμμετείχε στις διαδικασίες πλήρωσης θέσεων της 4Κ/2020 προκήρυξης του ΑΣΕΠ, αλλά δεν περιλαμβάνεται στους οριστικούς πίνακες διοριστέων, συνεχίζει να απασχολείται για χρονικό διάστημα εικοσιτεσσάρων μηνών, με δυνατότητα παράτασης.

Εφόσον το προσωπικό απασχολείται σε νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου του δήμου, μεταφέρεται στον οικείο δήμο ο οποίος ασκεί την αρμοδιότητα της κατ’ οίκον κοινωνικής φροντίδας.

Ωστόσο, εν αντιθέσει με τις διαδικασίες διορισμών της προκήρυξης 4Κ/2020, η διαδικασία μεταφοράς του ανωτέρω προσωπικού από το Ν.Π.Ι.Δ. στον οικείο Δήμο, κατά τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 77 του ν.5027/2023 όπως ισχύει, δεν έχει υπαχθεί στις εξαιρέσεις από την αναστολή προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών λόγω των εθνικών εκλογών, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 28 του ν.2190/1994, όπως ισχύει.

Επομένως, προκειμένου να συνεχισθεί απρόσκοπτα η υλοποίηση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», και για να πραγματοποιηθεί κανονικά η διαδικασία της μεταφοράς του προσωπικού, κατά τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 77 του ν.5027/2023, όπως ισχύει, θα πρέπει ο φορέας να απευθυνθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, υποβάλλοντας σχετικό αίτημα εξαίρεσης από την αναστολή στην Τριμελή Επιτροπή της παρ. 4 του άρθ. 28 του ν. 2190/1994, όπως ισχύει. (ΥΠ.ΕΣ. 42390/12.05.2023)

 


VIΙI. Παρακολούθηση εισαγωγικού εκπαιδευτικού σεμιναρίου

 

Ο θεσμός της δοκιμαστικής υπηρεσίας στοχεύει στην εκτίμηση της καταλληλότητας του δοκίμου υπαλλήλου στην άσκηση των καθηκόντων του κλάδου και της οργανικής θέσης στην οποία διορίζεται, ώστε να επιτυγχάνεται η καλύτερη στελέχωση των υπηρεσιών, ενώ κατά τη διάρκειά της, οι υπάλληλοι οφείλουν, σύμφωνα με τα οριζόμενα από τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 45 του Ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143/Α’), να παρακολουθήσουν προγράμματα εισαγωγικής εκπαίδευσης που οργανώνονται σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 54 του ιδίου Νόμου.

 


IΧ. Παράταση συμβάσεων μη διοριστέων

 

Προσωπικό το οποίο:

α) απασχολούνταν κατά τη 18η.12.2018, ημερομηνία κατά την οποία εντάχθηκε το Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» σε οργανικές μονάδες των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, και συνεχίζει να απασχολείται με ενεργές συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου ή μίσθωσης έργου δυνάμει του άρθρου 38 του ν. 4735/2020 (Α’ 197) σε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ή νομικά πρόσωπα αυτών, καθώς και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου στα χωρικά όρια των ως άνω Ο.Τ.Α. που είχαν συμβληθεί με την ΕΕΤΑΑ Α.Ε. για την παροχή των υπηρεσιών του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και

β) συμμετείχε στις διαδικασίες πλήρωσης θέσεων μονίμου προσωπικού της υπό στοιχεία 4Κ/2020 Προκήρυξης του ΑΣΕΠ (τ.ΑΣΕΠ 15) και δεν περιλαμβάνεται στους οριστικούς πίνακες διοριστέων, συνεχίζει να απασχολείται με την ίδια σχέση εργασίας και για την παροχή των ίδιων υπηρεσιών για χρονικό διάστημα είκοσι τεσσάρων (24) μηνών, με δυνατότητα παράτασης, κατά παρέκκλιση των άρθρων 5 και 6 του π.δ. 164/2004 (Α’ 134), αποκλειομένης σε κάθε περίπτωση της μετατροπής της σχέσης εργασίας του σε αορίστου χρόνου. (παρ. 1 άρθρο 77 ν. 5027/23, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 26 του ν. 5043/23) (Α.Α.Δ.Ε. Ο. 3036/25.04.2023)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: