Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019

Κάποιες επισημάνσεις σχετικά με προυπολογισμούς των δήμων


Καθώς υπάρχουν κάποιοι δήμοι στην χώρα οι οποίοι δεν έχουν εγκρίνει ακόμα προυπολογισμό 2019, αναφέρουμε τι ισχύει σε αυτή την περίπτωση. Υπενθυμίζουμε ότι οι περιορισμοί του Προσωρινού-πλασματικού Προυπολογισμού (που έχει ισχύ μέχρι 31.03.ΧΧ)  αλλά και οι περιορισμοί μετά την 1η Απριλίου σε περίπτωση που δεν υπάρχει ακόμα εγκεκριμένος προυπολογισμός, αφορούν αποκλειστικά και μόνο ΔΑΠΑΝΕΣ και όχι ΕΣΟΔΑ:
 
"Ανεξάρτητα αν έχει «εγκριθεί» ή όχι ο Προϋπολογισμός οικον. έτους 20xx από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση, στις 2 Ιανουαρίου 20xx (πρώτη εργάσιμη ημέρα του έτους), ξεκινά η χρήση του νέου οικον. έτους 20xx..
 
Σε περίπτωση που δεν έχει «εγκριθεί» ο Προϋπολογισμός του Δήμου οικον. έτους 20xx, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 160 Ν. 3463/06 σύμφωνα με τις οποίες «1. Ώσπου να αρχίσει να ισχύει ο νέος προϋπολογισμός, και πάντως όχι αργότερα από το τέλος Μαρτίου του επόμενου οικονομικού έτους, ισχύει ο προϋπολογισμός του έτους που έχει λήξει, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, για την είσπραξη κάθε είδους εσόδου και για τη διενέργεια και την πληρωμή μόνον: α) υποχρεωτικών δαπανών που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 158 και β) των δαπανών που γίνονται για ειδικούς σκοπούς, βάσει διάταξης νόμου, κατόπιν αποφάσεων χρηματοδότησης από την Κρατική Διοίκηση, καθώς και αυτών που γίνονται στο πλαίσιο υλοποίησης εγκεκριμένων έργων ή δράσεων, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 2. Μετά την πάροδο του τριμήνου, απαγορεύεται να γίνει οποιαδήποτε δαπάνη με βάση τον προϋπολογισμό του περασμένου έτους, πλην αυτών που αφορούν: α) τις αποδοχές προσωπικού και την καταβολή των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών, β) την καταβολή των χορηγούμενων από τους δήμους προνοιακών επιδομάτων και γ) την καταβολή του επιδόματος ένδειας στους δικαιούχους».

Η εν λόγω διάταξη θεσπίσθηκε προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία των Δήμων και να μην υπάρχει «κενό» στη διαχείριση αυτών, σε περίπτωση καθυστέρησης «έγκρισης» του Προϋπολογισμού του νέου οικον. έτους μετά την 31η Δεκεμβρίου. Με το δεδομένο ότι το οικον. έτος (και η ισχύς του Προϋπολογισμού) λήγει στις 31 Δεκεμβρίου και με το δεδομένο ότι καμιά δαπάνη δεν εκτελείται αν δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό εγγεγραμμένη και εγκεκριμένη πίστωση, χωρίς τη διάταξη του άρθρου 160 Ν. 3463/06 (ΚΔΚ), από την 1η Ιανουαρίου δεν θα ήταν δυνατόν να πραγματοποιηθεί καμιά δαπάνη.

Η πραγματική έννοια του άρθρου 160 Ν. 3463/06 συνίσταται στο ότι, σε περίπτωση που μετά την 1η Ιανουαρίου δεν έχει «εγκριθεί» αρμοδίως ο προϋπολογισμός του νέου οικον. έτους, ισχύει πλασματικά ο προϋπολογισμός του έτους που έχει λήξει, ως προσωρινός προϋπολογισμός του νέου οικον. έτους, με βάση τον οποίο πραγματοποιούνται οι υποχρεωτικές και ΜΟΝΟ δαπάνες άρθρου 158 παρ. 1 Ν. 3463/06 (όπως έχει συμπληρωθεί και ισχύει σήμερα) και των χρηματοδοτούμενων από την Κεντρική Διοίκηση δαπανών. Ως Προϋπολογισμός του προηγούμενου οικον. έτους θεωρείται αυτός, όπως είχε διαμορφωθεί κατά τη διάρκεια της χρήσης (με τις πιθανές αναμορφώσεις αυτού) και όχι ο αρχικός.
Η διάταξη του άρθρου 160 έχει εφαρμογή κατά το πρώτο τρίμηνο του οικον. έτους (δηλαδή μέχρι και το τέλος του μηνός Μαρτίου). Σε περίπτωση που μετά την πάροδο του τριμήνου (από 1η Απριλίου) δεν έχει ακόμη «εγκριθεί» ο Προϋπολογισμός, απαγορεύεται να διενεργείται οποιασδήποτε δαπάνη με βάση τον Προϋπολογισμό του προηγούμενου οικον. έτους, με εξαίρεση τις αποδοχές του προσωπικού, τις ασφαλιστικές εισφορές, τα προνοιακά επιδόματα και τα επιδόματα ένδειας (άρθρο 56 παρ. 1 Ν. 4386/16).

Η διάταξη δηλαδή του άρθρου 160 Ν. 3463/06 δεν έχει την έννοια της παράτασης ισχύος του προϋπολογισμού του προηγούμενου οικον. έτους, μέχρι την «έγκριση» του προϋπολογισμού του νέου οικον. έτους, και τη συνέχιση πραγματοποίησης δαπανών σε βάρος αυτού, αλλά ότι ο Προϋπολογισμός του προηγούμενου οικον. έτους (που έκλεισε οριστικά στις 31 Δεκεμβρίου), θεωρείται πλασματικά ως προσωρινός προϋπολογισμός του νέου οικον. έτους και μέχρι την έγκριση του νέου Προϋπολογισμού (μη δυναμένου να υπερβεί την 31η Μαρτίου).

Κατά συνέπεια και για τις Δήμους που δεν έχει «εγκριθεί» ο Προϋπολογισμός οικον. έτους 2017, στις 2/1/20xx (πρώτη εργάσιμη ημέρα του έτους) τα έσοδα εισπράττονται υπέρ των ΚΑΕ του Προϋπολογισμού του έτους που έληξε, που θεωρείται ως πλασματικός και προσωρινός Προϋπολογισμός οικον. έτους 20xx. Τα Διπλότυπα Είσπραξης και τα Γραμμάτια Είσπραξης αναριθμούνται και ξεκινούν την αρίθμηση αυτών από το Νο1. Επί των παραστατικών είσπραξης αναγράφεται πλέον «οικον. έτος 20xx». Ομοίως οι δαπάνες (υποχρεωτικές) βαρύνουν τους ΚΑΕ του Προϋπολογισμού του έτους που έληξε, που θεωρείται ως πλασματικός και προσωρινός Προϋπολογισμός οικον. έτους 20xx. Τα ΧΕΠ κάθε Σειράς αναριθμούνται και ξεκινά η αρίθμηση αυτών από το Νο 1. Και στην περίπτωση αυτή νοείται ότι για την έκδοση ΧΕΠ βάση του άρθρου 160 Ν. 3463/06, θα πρέπει να έχει προηγηθεί η ανατροπή των Α.Υ. στο τέλος της χρήσης (31 Δεκεμβρίου).

Τα ανωτέρω ισχύουν και για τα δημοτικά ΝΠΔΔ κατά τις διατάξεις του άρθρου 236 παρ. 1 του ΚΔΚ (Ν. 3463/06), σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 240 παρ. 2.      

Συνοπτικά:
- 31/12/20x κλείνει οριστικά και αμετάκλητα το οικον. έτος 20xx

- 1/1/20xx ανοίγεται στο υφιστάμενο μηχανογραφικό σύστημα η νέα χρήση 20xx


- Αν δεν έχει «εγκριθεί» ο Προϋπολογισμός οικον. έτους 20xx, εισάγεται στο μηχανογραφικό σύστημα ο Προϋπολογισμός οικον. έτους 20xx (όπως αυτός είχε διαμορφωθεί στο τέλος της χρήσης) ως πλασματικά προσωρινός Προϋπολογισμός (άρθρο 160 ΚΔΚ), και οι Οικονομικές Υπηρεσίες συνεχίζουν την λειτουργία τους για την είσπραξη των εσόδων και την διενέργεια των υποχρεωτικών και ΜΟΝΟ δαπανών άρθρου 158 παρ. 1 περιπτ. α΄έως ιζ΄του ΚΔΚ (Ν. 3463/06) ή των χρηματοδοτούμενων δαπανών (το αργότερο μέχρι τέλους Μαρτίου). Και στην περίπτωση αυτή έχει προηγηθεί (31/12/2016) η ανατροπή των Αναλήψεων Υποχρεώσεων.

 -Οι οφειλές ΠΟΕ (ΚΑΕ 81) αν και δεν αναφέρονται ρητά στις υποχρεωτικές δαπάνες, η κατηγοριοποίηση στο άρθρο 158 παρ. 1 αναφέρεται στο είδος των υποχρεωτικών δαπανών που μπορούν να πληρωθούν και όχι στον χρόνο γένεσης αυτών. Κατά συνέπεια αν μια οφειλή Π.Ο.Ε. υπάγεται στις υποχρεωτικές δαπάνες άρθρου 158 ΚΔΚ, μπορεί να πληρωθεί με τη διαδικασία του άρθρου 160 ΚΔΚ. Άλλωστε είναι γνωστό ότι οι οφειλές ΠΟΕ πληρώνονται κατά προτεραιότητα, έναντι άλλων δαπανών.

-Τα Διπλότυπα Είσπραξης, τα Γραμμάτια Είσπραξης και τα Χρηματικά Εντάλματα Πληρωμής αναριθμούνται και ξεκινά η αρίθμησή τους από το Νο 1. Επ΄αυτών αναγράφεται η νέα χρήση (Οικον. Έτος 2018) είτε υπάρχει εγκεκριμένος Προϋπολογισμός, είτε όχι (στην περίπτωση που η Υπηρεσία χρησιμοποιεί πλασματικά ως προσωρινό τον Προϋπολογισμό του προηγ. οικον. έτους)

-Επί των εκδιδομένων ΧΕΠ αναγράφεται τόσο επί του στελέχους, όσο και επί του αντιγράφου με έντονη γραφή και σε περίοπτη θέση ότι «ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 160 Ν. 3463/06»

-Σε περίπτωση που μετά την πάροδο του τριμήνου (από 1η Απριλίου) δεν έχει ακόμη «εγκριθεί» ο Προϋπολογισμός, απαγορεύεται να διενεργείται οποιασδήποτε δαπάνη με βάση τον Προϋπολογισμό του προηγούμενου οικον. έτους, με εξαίρεση τις αποδοχές του προσωπικού, τις ασφαλιστικές εισφορές, τα προνοιακά επιδόματα και τα επιδόματα ένδειας (άρθρο 56 παρ. 1 Ν. 4386/16).

-Μετά την «έγκριση» του Προϋπολογισμού και τη σύννομη δημοσίευση αυτού, θα διαγραφεί από το μηχανογραφικό σύστημα ο προσωρινός Προϋπολογισμός του προηγ. έτους, θα εισαχθεί ο εγκεκριμένος Προϋπολογισμός του νέου οικον. έτους και η Οικονομική Υπηρεσία θα συνεχίσει την απρόσκοπτη λειτουργία της.

Υπενθυμίζουμε ότι σαν υποχρεωτικές δαπάνες νοούνται:
   α) Τα έξοδα παράστασης, η αποζημίωση των συμβούλων για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου και της δημαρχιακής επιτροπής, καθώς και τα έξοδα κίνησης των προέδρων των τοπικών συμβουλίων.
   β) Οι κάθε είδους αποδοχές του προσωπικού, περιλαμβανομένων και των κατ’ αποκοπή εξόδων κίνησης.
   γ) Οι παροχές σε είδος για την προστασία των εργαζομένων.
   δ) Η γραφική ύλη, τα έντυπα και τα βιβλία των υπηρεσιών, η δαπάνη κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου και ύδρευσης, καθώς και τα τέλη ταχυδρομικών και τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, καθώς και κάθε είδους καύσιμο και ελαιολιπαντικά.
   ε) Τα μισθώματα των ακινήτων που χρησιμοποιούνται για τις δημοτικές ή κοινοτικές υπηρεσίες.
   στ) Τα έξοδα βεβαίωσης και είσπραξης.
   ζ) Τα τοκοχρεολύσια των δανείων.
   η) Τα έξοδα υποχρεωτικής από το νόμο ασφάλισης οχημάτων.
   θ) Οι ετήσιες εισφορές υπέρ των συνδέσμων Δήμων και Κοινοτήτων.
   ι) Οι δαπάνες υλοποίησης των συμβάσεων διαδημοτικής συνεργασίας και των προγραμματικών συμβάσεων.
   ια) Οι επιχορηγήσεις των ιδρυμάτων και νομικών προσώπων που ιδρύει κάθε Δήμος ή Κοινότητα, ως προς το ποσό που αναγράφεται στην οικεία συστατική πράξη.
   ιβ) Οι δαπάνες για την εκτέλεση των τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων και για την εξόφληση των εκκαθαρισμένων, σύμφωνα με το διατακτικό τους, οφειλών.
   ιγ) Οι εισφορές που επιβάλλονται με ειδικούς νόμους."

Δεν υπάρχουν σχόλια: