ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΤΟ I ΤΜΗΜΑ
ΠΡΑΞΗ 164/2019
Αποτελούμενο από τον Πρόεδρο του
Κλιμακίου Σταμάτιο Πουλή, Σύμβουλο, και τα μέλη Γεωργία Κάνδυλα,
Πάρεδρο, και, κωλυομένων των λοιπών Παρέδρων, την Εισηγήτρια Χριστίνα
Μωυσιάδου.
Συνήλθε σε αίθουσα διασκέψεων του
Δικαστηρίου, στις 12 Ιουνίου 2019, για να αποφανθεί, ύστερα από σχετική
διαφωνία που ανέκυψε μεταξύ του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο
Νομό XXX και του Δήμου XXX, σχετικά με τη θεώρηση του 162Β χρηματικού
εντάλματος πληρωμής, οικονομικού έτους 2018, του Δήμου αυτού.
Άκουσε την εισήγηση της Εισηγήτριας Χριστίνας Μωυσιάδου
Σκέφθηκε κατά το νόμο και
Αποφάσισε τα ακόλουθα:
1. Ο Επίτροπος του
Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό XXX αρνήθηκε, με την 13/10.7.2018 πράξη,
να θεωρήσει το 54Β, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής
του Δήμου XXX, που αφορούσε στην καταβολή ποσού 3.365,87 ευρώ, στον
τακτικό υπάλληλο αυτού XXX, ως διαφορά αποδοχών για το χρονικό διάστημα
από 16.6.2016 έως 31.5.2018, που προέκυψαν από την κατάταξή του σε
ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο του ν. 4354/2015, μετά από την αναγνώριση
της συνάφειας του μεταπτυχιακού του τίτλου σπουδών με το αντικείμενο της
απασχόλησής του. Ως αιτιολογία της άρνησής του, ο Επίτροπος προέβαλε
ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη, διότι λανθασμένα
λαμβάνεται ως ημερομηνία έναρξης καταβολής της διαφοράς αποδοχών η
16.6.2016 (ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης) κατά παράβαση της
διάταξης του άρθρου 26 του ν. 4354/2015, περί γενικής αναστολής της
μισθολογικής εξέλιξης έως 31.12.2017 όλων των υπηρετούντων έως
31.12.2015 υπαλλήλων, κατά συνέπεια τα οικονομικά αποτελέσματα της
αίτησης αναγνώρισης της συνάφειας του μεταπτυχιακού του τίτλου δεν
επέρχονται από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, αλλά από 1.1.2018. Ο
Δήμος XXX ακύρωσε το ως άνω χρηματικό ένταλμα πληρωμής και εξέδωσε,
αρχικά, το 161Β, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα, το οποίο
αφορούσε στην καταβολή της ως άνω διαφοράς αποδοχών για το χρονικό
διάστημα από 1.1.2018 έως 31.8.2018, το οποίο θεωρήθηκε από τον
Επίτροπο. Εν συνεχεία, ο Δήμος XXX εξέδωσε το 162Β, οικονομικού έτους
2018, χρηματικό ένταλμα, ποσού 2.649,73 ευρώ στο όνομα του φερόμενου ως
δικαιούχου υπαλλήλου Χρήστου Μπάφα, που αφορούσε στην καταβολή της ως
άνω διαφοράς αποδοχών για το χρονικό διάστημα από 16.6.2016 έως
31.12.2017, το οποίο επανυπέβαλε προς θεώρηση, με το 7849/10.10.2018
έγγραφο, υποστηρίζοντας τη νομιμότητα της εντελλόμενης δαπάνης. Όμως, ο
Επίτροπος ενέμεινε στην άρνησή του, με συνέπεια να ανακύψει διαφωνία για
την άρση της οποίας νομίμως απευθύνεται, με την από 21.11.2018 έκθεση,
στο Κλιμάκιο τούτο.
2. Ο ν. 4354/2015
«Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και
άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων
και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» (Α΄ 176) ορίζει στο άρθρο 7 ότι: «1.
Στις διατάξεις του παρόντος υπάγονται οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί
δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού
δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου: α) (…) δ) των Οργανισμών Τοπικής
Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου και δεύτερου βαθμού (…)», στο άρθρο 8 ότι:
«1. Το προσωπικό της παραγράφου 1 του προηγούμενου άρθρου εξελίσσεται,
ανεξάρτητα από το βαθμό που κάθε φορά κατέχει, σε μισθολογικά κλιμάκια
(Μ.Κ.), όπως αυτά ορίζονται στο επόμενο άρθρο (…)», στο άρθρο 9 ότι: «1.
Τα μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ.) των υπάλληλων των κατηγοριών: (…)
ορίζονται ως εξής: Σε δεκαεννέα (19) για τους υπαλλήλους των κατηγοριών
Τ.Ε. και Π.Ε. και σε δεκατρία (13) για τους υπαλλήλους των κατηγοριών
Υ.Ε. και Δ.Ε. (…) 3. α. Κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ετήσιας
τουλάχιστον φοίτησης, για τίτλους που έχουν χορηγηθεί μετά τη λήψη του
πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην
κατηγορία που ανήκουν, ενώ οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος κατά έξι
(6) Μ.Κ. β. Η κατάταξη στα Μ.Κ. της προηγούμενης περίπτωσης
πραγματοποιείται μόνο όταν το περιεχόμενο των μεταπτυχιακών τίτλων
σπουδών είναι συναφές με το αντικείμενο απασχόλησης του υπαλλήλου, όπως
προκύπτει από την προκήρυξη της θέσεως κατά την πλήρωση ή την περιγραφή
της θέσης εργασίας από τον οργανισμό της Υπηρεσίας. Για τη συνδρομή ή
όχι της προϋπόθεσης αυτής αποφαίνεται το αρμόδιο, για την αναγνώριση των
τίτλων αυτών, όργανο. (…) Η νέα κατάταξη και τα οικονομικά αποτελέσματα
αυτής ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων
των απαραίτητων δικαιολογητικών», στο άρθρο 10 ότι: «1. Ο διοριζόμενος
υπάλληλος εισέρχεται στην Υπηρεσία με το εισαγωγικό μισθολογικά κλιμάκιο
της κατηγορίας στην οποία ανήκει (…)», στο άρθρο 11 ότι: «1. Για τη
μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων όλων των κατηγοριών, από κατώτερο σε
ανώτερο μισθολογικά κλιμάκιο, απαιτείται υπηρεσία ως εξής: α. Για τους
υπαλλήλους των κατηγοριών Υ.Ε. και Δ.Ε. υπηρεσία τριών (3) ετών σε κάθε
μισθολογικά κλιμάκιο. β. Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Τ.Ε. και
Π.Ε. υπηρεσία δύο (2) ετών σε κάθε μισθολογικά κλιμάκιο (…)», στο άρθρο
26 ότι: «1. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η μισθολογική κατάταξη
των υπαλλήλων στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9 πραγματοποιείται
σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα, το χρόνο υπηρεσίας στο φορέα που
υπηρετούν, καθώς και το χρόνο υπηρεσίας, που έχει αναγνωριστεί από το
φορέα αυτόν, μέχρι και στις 31.12.2015. 2. Μετά τη μισθολογική κατάταξη
της προηγούμενης παραγράφου, η μισθολογική εξέλιξη όλων των υπαλλήλων
αναστέλλεται μέχρι τις 31.12.2017. Από 1.1.2018 η μισθολογική εξέλιξη
ενεργοποιείται εκ νέου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11
συνυπολογιζόμενου και του τυχόν πλεονάζοντας χρόνου, που είχε
υπολογισθεί κατά την αρχική κατάταξη, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη το
χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την ημερομηνία έναρξης ισχύος των
διατάξεων του παρόντος νόμου μέχρι τις 31.12.2017 (…)» και, στο άρθρο 35
ότι: «Η έναρξη ισχύος των άρθρων 7 έως 34 αρχίζει από 1.1.2016, εκτός
εάν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του».
3. Με το ν. 4354/2015
επανακαθορίστηκε το μισθολογικό καθεστώς των μόνιμων και με σύμβαση
εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου υπαλλήλων, που
εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του, μεταξύ των οποίων και οι υπάλληλοι
των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, με κύρια μεταβολή, σε σχέση με το
προϊσχύον καθεστώς την αποσύνδεση του μισθού από τον κατεχόμενο βαθμό
(άρθρο 8 παρ. 1 ν. 4354/2015- Ε.Σ. Κλιμάκιο Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών
στο Ι Τμήμα 217/2016, 3/2017). Έτσι, πλέον ο μισθός του υπαλλήλου
εξαρτάται αποκλειστικά από την κατηγορία και το μισθολογικό κλιμάκιο στο
οποίο ανήκει, εξελίσσεται δε αυτός μισθολογικά, στην κατηγορία στην
οποία εντάσσεται βάσει των τυπικών προσόντων του, σύμφωνα με το χρόνο
υπηρεσίας του. Εξάλλου, με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 9
του ν. 4354/2015 προβλέφθηκε ότι οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών
ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης προωθούνται κατά δύο (2) μισθολογικά
κλιμάκια στην κατηγορία που ανήκουν, ενώ οι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου
σπουδών προωθούνται κατά έξι (6) μισθολογικά κλιμάκια, υπό την
προϋπόθεση της συνάφειας του τίτλου σπουδών τους με το αντικείμενο
απασχόλησής τους, που αναγνωρίζεται από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο. Η
νέα κατάταξη και τα οικονομικά της αποτελέσματα ισχύουν από την
ημερομηνία υποβολής της αίτησης και των απαραίτητων δικαιολογητικών από
τον υπάλληλο στις αρμόδιες υπηρεσίες. Ωστόσο, με τις διατάξεις της
παραγράφου 2 του άρθρου 26 του ν. 4354/2015 θεσπίζεται αναστολή της
μισθολογικής εξέλιξης των υπαλλήλων κατά το χρονικό διάστημα από
1.1.2016 έως και 31.12.2017. Η εν λόγω αναστολή συνιστά αναστολή των
μισθολογικών ωριμάνσεων, της χορήγησης δηλαδή ανώτερου μισθολογικού
κλιμακίου, λόγω συμπλήρωσης του απαιτούμενου χρόνου υπηρεσίας (Ε.Σ. Ι
Τμήμα πράξη 40, 25/2017), και δεν έχει εφαρμογή στις περιπτώσεις
υπαλλήλων που ζητούν τη χορήγηση ανώτερου μισθολογικού κλιμακίου λόγω
αναγνώρισης μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου σπουδών, στις οποίες η
προωθημένη μισθολογική εξέλιξη και τα οικονομικά της αποτελέσματα
πραγματοποιούνται από το χρόνο υποβολής της αίτησής τους.
4. Στην προκειμένη
υπόθεση, από τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν το ελεγχόμενο χρηματικό
ένταλμα προκύπτουν τα ακόλουθα: Ο φερόμενος ως δικαιούχος του
ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, XXX, διορίσθηκε στην Κοινότητα
Βαθυπέδου (η οποία στη συνέχεια υπήχθη στον συσταθέντα με το άρθρο 1 του
ν. 3852/2010 Δήμο XXX) σε κλάδο ΔΕ Διοικητικού (ΦΕΚ Γ΄ 66/31.1.2007)
και μετατάχθηκε στον κλάδο ΠΕ Χημικών Μηχανικών στις 21.3.2016 (ΦΕΚ Γ΄
262/21.3.2016). Με την από 16.6.2016 αίτηση, ο ως άνω υπάλληλος ζήτησε
την αναγνώριση της συνάφειας του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, που
απέκτησε από το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου
XXX, στις 22.2.2007, με το αντικείμενο απασχόλησής του, η οποία
αναγνωρίσθηκε με την 2131/19.4.2018 απόφαση του Δημάρχου XXX, κατόπιν
της 113/11.9.2017 ομόφωνης θετικής γνωμοδότησης του Υπηρεσιακού
Συμβουλίου Κρίσεως Υπαλλήλων Ο.Τ.Α. Νομού XXX. Ακολούθως εκδόθηκε η
2131/19.4.2018 απόφαση του Δημάρχου XXX, με την οποία ο ως άνω υπάλληλος
κατατάχθηκε στο Μ.Κ. 7 της Π.Ε. κατηγορίας, του κλάδου Π.Ε. Χημικών
Μηχανικών, από 16.6.2016, ημερομηνία κατάθεσης της αίτησής του περί
αναγνώρισης συνάφειας του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών του. Για την
καταβολή σε αυτόν της διαφοράς των αποδοχών που δικαιούται λόγω της
αλλαγής μισθολογικού κλιμακίου, κατά το χρονικό διάστημα από 16.6.2016
έως 31.12.2017, εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής.
5. Με τα δεδομένα αυτά
και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το
Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη αφορά σε καταβολή διαφοράς
αποδοχών λόγω κατάταξης υπαλλήλου σε ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο, που
προέκυψε όχι λόγω μισθολογικής ωρίμανσης, αλλά λόγω αναγνώρισης
μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών. Κατά συνέπεια, η μισθολογική εξέλιξη του
υπαλλήλου δεν αναστέλλεται με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 2 του
άρθρου 26 του ν. 4354/2015 και τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής νομίμως
ανατρέχουν στην ημερομηνία υποβολής της αίτησής του για την αναγνώριση
της συνάφειας του τίτλου σπουδών του (16.6.2016).
6. Κατ’ ακολουθίαν των
ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής
δαπάνη είναι νόμιμη, πλην όμως αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης
του οικονομικού έτους 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
Για τους λόγους αυτούς
Αποφαίνεται ότι το 162Β, οικονομικού
έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου XXX, ποσού 2.649,73
ευρώ, δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2018.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου