Α. Παράταση προθεσµιών πράξεων ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης
Με το άρθρο 15 παρατείνονται από τη λήξη τους και έως τριάντα (30) ηµέρες από την έναρξη ισχύος του νόμου, οι προθεσµίες της έκδοσης των πράξεων ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης (ανακλητικές πράξεις), για τις αναλήψεις που έλαβαν χώρα στα οικονοµικά έτη 2015 και 2016, καθώς και της ανάρτησής τους στο Πρόγραµµα «Διαύγεια» των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθµού και των νοµικών προσώπων που υπάγονται σε αυτούς.
Β. Δαπάνες καθαριότητας κτιρίων και ανταποδοτικών υπηρεσιών
Με την παρ.1 του άρθρου 25 ορίζεται ότι δαπάνες για την καθαριότητα των κτιρίων των δηµοσίων υπηρεσιών, των ανεξάρτητων αρχών, των Ν.Π.Δ.Δ., των Ν.Π.Ι.Δ. και των Ο.Τ.Α. και των νοµικών τους προσώπων, όπως επίσης και για κάθε είδους ανταποδοτικές υπηρεσίες των Ο.Τ.Α., συνδέσµων Ο.Τ.Α. ή των νοµικών τους προσώπων, σχετικές µε την καθαριότητα, οι οποίες έχουν προκύψει από ατοµικές συµβάσεις, οι οποίες παρατάθηκαν κατ’ εφαρµογή των διατάξεων που αναφέρονται στη διάταξη θεωρούνται σύννοµες και εκκαθαρίζονται σε βάρος των πιστώσεων των προϋπολογισµών των οικείων φορέων. Οι δαπάνες των συµβάσεων που έχουν παραταθεί, κατ' εφαρµογή των διατάξεων του προηγούµενου εδαφίου, θεωρούνται σύννοµες και για υπηρεσίες που θα παρασχεθούν µέχρι την 31η.12.2017 και µπορούν να πληρώνονται µέχρι την ηµεροµηνία αυτή.
Με την παρ.2 του άρθρου 25 ορίζεται ότι ειδικά για την περίπτωση των Ο.Τ.Α. α΄ βαθµού, οι δαπάνες της προηγούµενης παραγράφου που αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες εκκαθαρίζονται κατά προτεραιότητα από τα έσοδα των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας και, αν αυτά δεν επαρκούν, από τα κάθε είδους, γενικά και µη προοριζόµενα για την κάλυψη των δαπανών αυτών, έσοδά τους.
Γ. Εξόφληση υποχρεώσεων των Δήμων από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και διαταγές πληρωμής
Με το άρθρο 48 παρέχεται η δυνατότητα εξόφλησης υποχρεώσεων των δήµων από δικαστικές αποφάσεις και διαταγές πληρωµής που έχουν καταστεί τελεσίδικες έως τη δηµοσίευση του νόμου, με επιχορήγησή τους από τα χρηµατικά διαθέσιµα του προγράµµατος «Αυτοδιοίκηση - Κοινωνική Συνοχή - Ισόρροπη Ανάπτυξη (ΑΚΣΙΑ)», τα οποία µεταφέρονται από το λογαριασµό που τηρείται στο Ταµείο Παρακαταθηκών και Δανείων µε τίτλο «Λογαριασµός Εξυγίανσης των ΟΤΑ», στο λογαριασµό µε τίτλο «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήµων» που τηρείται στο ίδιο Ταµείο. Για τον ίδιο σκοπό οι δήµοι δύνανται να επιχορηγούνται από τον τακτικό προϋπολογισµό µε επιπλέον πιστώσεις που θα εγγραφούν στον προϋπολογισµό εξόδων του Υπουργείου Εσωτερικών.
Δ. Θεώρηση ΧΕΠ από Ελ.Συν.
Με το άρθρο 36 συμπληρώνεται το άρθρο 31 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) και διευκρινίζεται η διαδικασία ολοκλήρωσης της πληρωµής των Χρηµατικών Ενταλµάτων τα οποία δεν θα υποβάλλονται για θεώρηση στην Υπηρεσία του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον, σύµφωνα µε την διάταξη της υποπερίπτωσης αα΄ της περίπτωσης α΄ του άρθρου 31 ν. 4270/2014 όπως τροποποιήθηκε µε την διάταξη του άρθρου 10 παρ.10 του ν. 4337/2015, η οποία (τελευταία) θεσπίσθηκε σε εφαρµογή της διάταξης της υποπαραραγράφου 2.4.1 της παρ. Γ΄ του άρθρου 3 του ν. 4336/2015, δεν ασκείται από το Ελεγκτικό Συνέδριο προληπτικός έλεγχος στις δαπάνες του Κράτους, ενώ από την 1.1.2019 στις δαπάνες των ΟΤΑ και των λοιπών νοµικών προσώπων, που µε ειδική διάταξη νόµου υπάγονται κάθε φορά στον έλεγχο αυτόν.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο, υπό την ιδιότητα του ανεξάρτητου εξωτερικού ελεγκτή (άρθρο 169 παρ.1 ν. 4270/2014) δύναται να διενεργεί στοχευµένους ελέγχους είτε σε συγκεκριµένους φορείς είτε σε συγκεκριµένες κατηγορίες δαπανών, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας πραγµατοποίησης των δαπανών, µε την επιφύλαξη των οριζόµενων στην προηγούµενη υποπαράγραφο.
Α. Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας (Ν. 4440/16)
i. Συγκρότηση Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας
Με την παρ. 1 του άρθρου 38 συμπληρώνεται η παρ.2 του άρθρου 5 του ν. 4440/2016 ως προς τη συγκρότηση της Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας µέχρι το διορισµό των Διοικητικών Γραµµατέων.
ii. Εκκρεμείς μετατάξεις
Με την παρ. 2 του άρθρου 38 τροποποιείται το άρθρο 18 του Ν.4440/16 και διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της μεταβατικής διάταξης για τις εκκρεμείς μετατάξεις.
Ειδικότερα ορίζεται ότι μετατάξεις για τις οποίες
είτε εκδόθηκε ανακοίνωση - πρόσκληση πριν από τις 15.3.2017
είτε υποβλήθηκε αίτηση του υπαλλήλου πριν από την ίδια ηµεροµηνία, δύνανται να ολοκληρωθούν σύµφωνα µε τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τις 2.12.2016.
Η κάλυψη των σχετικών δαπανών µισθοδοσίας των µετατάξεων του προηγούµενου εδαφίου πραγµατοποιείται σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 15 του Ν.4440/16.
Υπενθυμίζουμε ότι το άρθρο 18 του Ν.4440/16 πριν την ανωτέρω τροποποίηση έθετε ως προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση μετάταξης με τις προϊσχύουσες διατάξεις την έκδοση εγκριτικής απόφασης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 68 του Ν. 4002/2011 (Α' 180) είτε την έκδοση ανακοίνωσης - πρόσκληση, είτε, προκειμένου για θέσεις σε ΟΤΑ, την υποβολή αίτησης υπαλλήλου μέχρι έναν (1) μήνα πριν από τη δημοσίευση του νόμου (ημερ. δημος. Ν.4412/16 02.12.2016)
Συνεπώς, έπειτα από την ανωτέρω τροποποίηση για την ολοκλήρωση της μετάταξης υπαλλήλου με το προϊσχύον καθεστώς θα πρέπει να υποβληθεί αίτηση του υπαλλήλου μέχρι 15.03.2017 ή να έχει εκδοθεί ανακοίνωση- πρόσκληση μέχρι την ίδια ημερομηνία.
Τέλος, με την ανωτέρω τροποποίηση απαλείφεται το χρονικό όριο της 30.06.2017 μέχρι του οποίου έπρεπε να ολοκληρωθεί η μετάταξη.
iii. Μετάταξη αποσπασμένων υπαλλήλων στην υπηρεσία που είναι αποσπασμένοι
Με την παρ. 2 του άρθρου 38 τροποποιείται το άρθρο 18 του Ν.4440/16 και παρατείνεται η προθεσμία για την υποβολή αίτησης μετάταξης στην υπηρεσία που είναι αποσπασμένοι, των υπαλλήλων δηµοσίων υπηρεσιών, Ν.Π.Δ.Δ., ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού και Ν.Π.Ι.Δ. που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, οι οποίοι κατά τις 2.12.2016 είναι αποσπασµένοι µε γενικές ή ειδικές διατάξεις, σε άλλες δηµόσιες υπηρεσίες, Ν.Π.Δ.Δ., ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού, μέχρι τις 15.03.2017.
Υπενθυμίζουμε ότι στο άρθρο 18 του Ν.4440/16 πριν την ανωτέρω τροποποίηση η προθεσμία ήταν αποκλειστική και είχε λήξει στις 2.1.2017.
Προστίθεται επιπλέον η ανωτέρω δυνατότητα και για τους υπαλλήλους που είναι αποσπασμένοι σε ΝΠΙΔ που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, κάτι το οποίο δεν υπήρχε στην διάταξη όπως ίσχυε προηγουμένως.
Επιπλέον, μετατίθεται στις 15.4.2018 η προθεσμία μέχρι την οποία επιστρέφουν στην υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική τους θέση όσοι υπάλληλοι δεν υποβάλλουν αίτηση ή δεν επιλεγούν προς µετάταξη, αντί τις 15.4.2017 που ίσχυε μέχρι τώρα.
iv. Μετάταξη υπαλλήλων των οποίων έχει κινηθεί η διαδικασία απόσπασης με ανακοίνωση πριν τις 02.12.2016
Προστίθενται και για τους υπαλλήλους που είναι αποσπασμένοι σε ΝΠΙΔ που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση η δυνατότητα μετάταξής τους στην υπηρεσία που είναι αποσπασμένοι εφόσον έχει κινηθεί η διαδικασία απόσπασης με ανακοίνωση πριν τις 02.12.2016, κάτι το οποίο δεν υπήρχε στην διάταξη όπως ίσχυε προηγουμένως στους φορείς.
v. Διενέργεια αποσπάσεων κατά το μεταβατικό διάστημα
Αποσαφηνίζεται η διαδικασία διενέργειας των αποσπάσεων μέχρι την έναρξη του ΕΣΚ. Ειδικότερα ορίζεται ότι οι αποσπάσεις εξακολουθούν να διενεργούνται µέχρι τις 15.4.2017, σύµφωνα µε τις ισχύουσες κατά τις 2.12.2016 διατάξεις. Οι κατά τα ανωτέρω διενεργούµενες αποσπάσεις λήγουν αυτοδικαίως στις 15.4.2018.
vi. Αποσπάσεις για λόγους συνυπηρέτησης
Προστίθεται παρ.5 στο άρθρο 18 του Ν.4440/16 με την οποία ορίζεται ότι αποσπάσεις τακτικών υπαλλήλων δηµοσίων υπηρεσιών, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθµού, για λόγους συνυπηρέτησης, σε άλλες δηµόσιες υπηρεσίες, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. α΄ και β ΄βαθµού και Ν.Π.Ι.Δ. δεν θίγονται µε τις διατάξεις του άρθρου 18 του Ν.4440/16. Σε περίπτωση που οι εν λόγω υπάλληλοι δεν υποβάλουν αίτηση ή δεν επιλεγούν προς µετάταξη µε τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 18 εξακολουθούν και είναι αποσπασµένοι έως ότου εκλείψει ο λόγος συνυπηρέτησης.
vii. Εξαιρέσεις αποσπάσεων από το ΕΣΚ
Με τις παρ.3 και 4 του άρθρου 38 τροποποιείται η παρ.1 του άρθρου 19 του Ν.4440/16 και προστίθενται ορισµένες εξαιρέσεις από το ΕΣΚ αναφορικά µε αποσπάσεις σε φορείς, οι οποίες κρίνονται απολύτως αναγκαίες, λόγω των ιδιαίτερων υπηρεσιακών αναγκών που καλύπτονται από τους αποσπασµένους στους φορείς αυτούς.
viii. Διατήρηση ισχύος καταργούμενων διατάξεων έως την έναρξη του ΕΣΚ
Με την παρ.5 του άρθρου 38 αντικαθίσταται η παρ.3 του άρθρου 19 του Ν.4440/16 και μετατίθεται στις 15.4.2017 η κατάργηση περί έγκρισης τετραμελούς επιτροπής της ΠΥΣ 33/06 για μετατάξεις (παρ. 1 του άρθρου 68 του Ν. 4002/2011 (Α' 180)) περί δυνατότητας μετάταξης χωρίς να υπάρχει κενή οργανική θέση, με μεταφορά θέσης (παρ. 5 του άρθρου 35 του Ν. 4024/2011) και περί συνυπογραφής των αποσπάσεων από τον Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης (παρ. 16 του άρθρου ένατου του Ν. 4057/2012 (Α' 54)) καθώς επίσης και ειδικότερες διατάξεις του Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/07) για μετατάξεις και αποσπάσεις εντός του ίδιου ή σε άλλον ΟΤΑ (άρθρα 73, 74, 78, 79, 181, 182 και 184) αλλά και σε υπηρεσίες του Δημοσίου (άρθρα 246 και 247 του ν. 3852/2010 και άρθρο 58 του ν. 3979/2011)
Β. Συμμόρφωση της δημόσιας διοίκησης προς δικαστικές αποφάσεις όσον αφορά προσλήψεις προσωπικού σε φορείς του δημοσίου τομέα
Με την παρ.1 του άρθρου 52 προστίθεται εδάφιοστην παρ.21 του άρθρου ένατου του Ν.4057/12, με το οποίο ορίζεται ότι για τους διοριστέους σε εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, η σχετική απόφαση κατανομής του Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης που εκδίδεται για την ολοκλήρωση της πρόσληψης ή του διορισμού του προσωπικού, έχει αποκλειστικά διαπιστωτικό χαρακτήρα και η έλλειψή της δεν αναστέλλει την υποχρέωση συμμόρφωσης στις οικείες δικαστικές αποφάσεις.
Με την παρ.2 του άρθρου 52 προστίθεται εδάφιοστην παρ.6 του άρθρου 21 του Ν.2738/99, με το οποίο ορίζεται ότι η κατάταξη σε θέσεις εργασίας αορίστου χρόνου, ΥΕ και ΔΕ, η οποία πραγματοποιείται σε συμμόρφωση με δικαστικές αποφάσεις του άρθρου 1 του Ν.3068/02, ολοκληρώνεται και χωρίς τα προβλεπόμενα από τις οικείες διατάξεις για τη θέση τυπικά και πρόσθετα προσόντα διορισμού.
Γ. Υπολογισμός δεκαετούς υποχρεωτικής παραμονής σε προβληματική περιοχή
Με το άρθρο 58 ορίζεται ότι κατά την αληθή έννοια της παρ. 4 του άρθρου 64 του ν. 1943/1991 (Α΄50), όπως ίσχυσε µέχρι την κατάργησή της µε την παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 4002/2011 (Α΄180):
α) Για τον υπολογισµό της δεκαετούς υποχρεωτικής παραµονής του υπαλλήλου στην προβληµατική περιοχή συνυπολογίζεται και ο χρόνος της αποχής του από την υπηρεσία, λόγω λήψης άδειας ανατροφής ανήλικων τέκνων. Σε περίπτωση συνταξιοδότησης του δικαιούχου της επιδότησης, η δήλωση παραµονής επί µία δεκαετία αφορά το συνολικό χρόνο από την τοποθέτηση, µετάθεση ή µετάταξή του στην ίδια προβληµατική περιοχή και δεν λαµβάνεται υπόψη ο συνολικός χρόνος παραµονής από τη λήψη της επιδότησης, εφόσον κατά την αποχώρηση του υπαλλήλου αυτός έχει ήδη συµπληρωµένη την αθροιστικά υπολογιζόµενη χρονική διάρκεια της δεκαετίας στην ίδια περιοχή και
β) αν από υπαιτιότητα των υπαλλήλων δεν τηρηθεί η δέσµευση της υποχρεωτικής παραµονής τους στην προβληµατική περιοχή επί µία συνολική δεκαετία, όπως ορίζεται ανωτέρω, το ποσό της επιδότησης καταλογίζεται, µε απόφαση του αρµόδιου διατάκτη, και αναζητείται υποχρεωτικώς, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσόν, πλέον τόκων και εξόδων. Ως υπαιτιότητα νοείται η εκ δόλου ή βαρείας αµέλειας του υπαλλήλου παράβαση των όρων και προϋποθέσεων του νόµου ή η αποχώρηση από την υπηρεσία για οποιονδήποτε λόγο ή εγκατάλειψη της υπηρεσίας, πριν από τη συµπλήρωση του συνολικού χρόνου της δεκαετίας.
Δ. Μετάταξη- απόσπαση υπαλλήλων ΙΔΑΧ φορέων Γενικής Κυβέρνησης στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού
Με το άρθρο 37 αντικαθίσταται το εδάφιο α΄ της παρ. 8 του άρθρου 20 του ν. 4109/2013 και προβλέπεται δυνατότητα απόσπασης ή μετάταξης στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού όχι μόνο μόνιμων υπαλλήλων φορέων Γενικής Κυβέρνησης αλλά και ΙΔΑΧ. Επιπλέον ορίζεται ότι Υπάλληλοι µε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, οι οποίοι κατά την έναρξη ισχύος του νόμου είναι αποσπασµένοι στη Γενική Γραµµατεία Συντονισµού δύνανται µε αίτησή τους να µεταταγούν.
Ε. Επιτροπές επίλυσης φορολογικών διαφορών
Με το άρθρο 18 αντικαθίσταται η περίπτωση β΄ της παρ. 2 του άρθρου 32 του ν. 1080/1980 (Α΄ 246) σχετικά με τη διαδικασία συγκρότησης και τη σύνθεση της Επιτροπής επίλυσης φορολογικών διαφορών των δήμων της τέως διοικήσεως πρωτευούσης.
ΣΤ. Κατάταξη πρώην προσωπικού της δηµοτικής αστυνοµίας που έχει ενταχθεί στην ΕΛ.ΑΣ.
Με το άρθρο 26 ρυθμίζονται θέματα κατάταξης πρώην προσωπικού της δηµοτικής αστυνοµίας που έχει ενταχθεί στην ΕΛ.ΑΣ.
IV. ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Α. Εξαίρεση λεωφορείων δημοτικής συγκοινωνίας από το ανώτατο όριο κατανάλωσης καυσίμων
Με το άρθρο 21 συμπληρώνεται η παρ. 3 του άρθρου 10 της υπ' αριθµ. 129/2534/20.1.2010 Κ.Υ.Α. και τα λεωφορεία που εξυπηρετούν τις δηµοτικές συγκοινωνίες προστίθενται στα οχήµατα που εξαιρούνται από το ανώτατο όριο κατανάλωσης καυσίµων.
Τυχόν υπερκαταναλώσεις καυσίµων των λεωφορείων της Δηµοτικής Συγκοινωνίας που έχουν πραγµατοποιηθεί µέχρι τη δηµοσίευση του νόμου και είναι σύµφωνες µε την παραπάνω διάταξη, θεωρούνται νόµιµες.
Β. Κατάργηση αρμοδιότητας άσκησης εποπτείας των ΤΟΕΒ από τους Δήμους- Μεταβίβαση αρμοδιότητας λειτουργίας εγγειοβελτιωτικών έργων σε Δήμους
Με το άρθρο 46 καταργείται η αρμοδιότητα της άσκησης εποπτείας των ΤΟΕΒ (υπ’ αριθµ. 3 «Αγροτική Ανάπτυξη - Κτηνοτροφία - Αλιεία», της παρ. Ι του άρθρου 75 του ν. 3463/2006 (Α΄ 114), όπως προστέθηκε µε την παρ. 5 του άρθρου 94 του ν. 3852/2010) καθώς όλο το αντικείµενο των Έργων και Οργανισµών Εγγείων Βελτιώσεων αποτελεί πλέον αρμοδιότητα των Περιφερειών.
Με την παρ.4α του άρθρου 46 με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, µετά από σύµφωνη γνώµη του Κεντρικού Γνωµοδοτικού Συµβουλίου Εγγειοβελτιωτικών Έργων (ΚΓΣΕΕ) και του οικείου Δηµοτικού Συµβουλίου, µπορεί να µεταβιβάζονται σε δήµους, όταν δεν είναι δυνατή ή σκόπιµη η σύσταση ΟΕΒ, οι αρµοδιότητες διοίκησης, λειτουργίας και συντήρησης των εγγειοβελτιωτικών έργων Α΄ και Β΄ τάξης που κατασκευάζονται ή έχουν κατασκευαστεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων.
Επιπλέον με την παρ.4β του άρθρου 46ορίζεται ότι με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωµένης Διοίκησης ή του ασκούντα καθήκοντα Γενικού Γραµµατέα Αποκεντρωµένης Διοίκησης, µετά από εισήγηση της οικείας Περιφέρειας, σύµφωνη γνώµη του οικείου ΠΓΣΕΕ και του οικείου Δηµοτικού Συµβουλίου, µπορεί να µεταβιβάζονται σε δήµους, όταν δεν είναι δυνατή ή σκόπιµη η σύσταση ΟΕΒ, οι αρµοδιότητες διοίκησης, λειτουργίας και συντήρησης των εγγειοβελτιωτικών έργων Α΄ και Β΄ τάξης που κατασκευάζονται ή έχουν κατασκευαστεί από τις Περιφέρειες. Με την ίδια απόφαση ρυθµίζεται κάθε θέµα σχετικό µε τη µεταβίβαση.
ΠΗΓΗ: ΔΗΜΟΣ ΝΕΤ
Με το άρθρο 15 παρατείνονται από τη λήξη τους και έως τριάντα (30) ηµέρες από την έναρξη ισχύος του νόμου, οι προθεσµίες της έκδοσης των πράξεων ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης (ανακλητικές πράξεις), για τις αναλήψεις που έλαβαν χώρα στα οικονοµικά έτη 2015 και 2016, καθώς και της ανάρτησής τους στο Πρόγραµµα «Διαύγεια» των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθµού και των νοµικών προσώπων που υπάγονται σε αυτούς.
Β. Δαπάνες καθαριότητας κτιρίων και ανταποδοτικών υπηρεσιών
Με την παρ.1 του άρθρου 25 ορίζεται ότι δαπάνες για την καθαριότητα των κτιρίων των δηµοσίων υπηρεσιών, των ανεξάρτητων αρχών, των Ν.Π.Δ.Δ., των Ν.Π.Ι.Δ. και των Ο.Τ.Α. και των νοµικών τους προσώπων, όπως επίσης και για κάθε είδους ανταποδοτικές υπηρεσίες των Ο.Τ.Α., συνδέσµων Ο.Τ.Α. ή των νοµικών τους προσώπων, σχετικές µε την καθαριότητα, οι οποίες έχουν προκύψει από ατοµικές συµβάσεις, οι οποίες παρατάθηκαν κατ’ εφαρµογή των διατάξεων που αναφέρονται στη διάταξη θεωρούνται σύννοµες και εκκαθαρίζονται σε βάρος των πιστώσεων των προϋπολογισµών των οικείων φορέων. Οι δαπάνες των συµβάσεων που έχουν παραταθεί, κατ' εφαρµογή των διατάξεων του προηγούµενου εδαφίου, θεωρούνται σύννοµες και για υπηρεσίες που θα παρασχεθούν µέχρι την 31η.12.2017 και µπορούν να πληρώνονται µέχρι την ηµεροµηνία αυτή.
Με την παρ.2 του άρθρου 25 ορίζεται ότι ειδικά για την περίπτωση των Ο.Τ.Α. α΄ βαθµού, οι δαπάνες της προηγούµενης παραγράφου που αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες εκκαθαρίζονται κατά προτεραιότητα από τα έσοδα των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας και, αν αυτά δεν επαρκούν, από τα κάθε είδους, γενικά και µη προοριζόµενα για την κάλυψη των δαπανών αυτών, έσοδά τους.
Γ. Εξόφληση υποχρεώσεων των Δήμων από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και διαταγές πληρωμής
Με το άρθρο 48 παρέχεται η δυνατότητα εξόφλησης υποχρεώσεων των δήµων από δικαστικές αποφάσεις και διαταγές πληρωµής που έχουν καταστεί τελεσίδικες έως τη δηµοσίευση του νόμου, με επιχορήγησή τους από τα χρηµατικά διαθέσιµα του προγράµµατος «Αυτοδιοίκηση - Κοινωνική Συνοχή - Ισόρροπη Ανάπτυξη (ΑΚΣΙΑ)», τα οποία µεταφέρονται από το λογαριασµό που τηρείται στο Ταµείο Παρακαταθηκών και Δανείων µε τίτλο «Λογαριασµός Εξυγίανσης των ΟΤΑ», στο λογαριασµό µε τίτλο «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήµων» που τηρείται στο ίδιο Ταµείο. Για τον ίδιο σκοπό οι δήµοι δύνανται να επιχορηγούνται από τον τακτικό προϋπολογισµό µε επιπλέον πιστώσεις που θα εγγραφούν στον προϋπολογισµό εξόδων του Υπουργείου Εσωτερικών.
Δ. Θεώρηση ΧΕΠ από Ελ.Συν.
Με το άρθρο 36 συμπληρώνεται το άρθρο 31 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) και διευκρινίζεται η διαδικασία ολοκλήρωσης της πληρωµής των Χρηµατικών Ενταλµάτων τα οποία δεν θα υποβάλλονται για θεώρηση στην Υπηρεσία του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον, σύµφωνα µε την διάταξη της υποπερίπτωσης αα΄ της περίπτωσης α΄ του άρθρου 31 ν. 4270/2014 όπως τροποποιήθηκε µε την διάταξη του άρθρου 10 παρ.10 του ν. 4337/2015, η οποία (τελευταία) θεσπίσθηκε σε εφαρµογή της διάταξης της υποπαραραγράφου 2.4.1 της παρ. Γ΄ του άρθρου 3 του ν. 4336/2015, δεν ασκείται από το Ελεγκτικό Συνέδριο προληπτικός έλεγχος στις δαπάνες του Κράτους, ενώ από την 1.1.2019 στις δαπάνες των ΟΤΑ και των λοιπών νοµικών προσώπων, που µε ειδική διάταξη νόµου υπάγονται κάθε φορά στον έλεγχο αυτόν.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο, υπό την ιδιότητα του ανεξάρτητου εξωτερικού ελεγκτή (άρθρο 169 παρ.1 ν. 4270/2014) δύναται να διενεργεί στοχευµένους ελέγχους είτε σε συγκεκριµένους φορείς είτε σε συγκεκριµένες κατηγορίες δαπανών, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας πραγµατοποίησης των δαπανών, µε την επιφύλαξη των οριζόµενων στην προηγούµενη υποπαράγραφο.
Α. Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας (Ν. 4440/16)
i. Συγκρότηση Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας
Με την παρ. 1 του άρθρου 38 συμπληρώνεται η παρ.2 του άρθρου 5 του ν. 4440/2016 ως προς τη συγκρότηση της Κεντρικής Επιτροπής Κινητικότητας µέχρι το διορισµό των Διοικητικών Γραµµατέων.
ii. Εκκρεμείς μετατάξεις
Με την παρ. 2 του άρθρου 38 τροποποιείται το άρθρο 18 του Ν.4440/16 και διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της μεταβατικής διάταξης για τις εκκρεμείς μετατάξεις.
Ειδικότερα ορίζεται ότι μετατάξεις για τις οποίες
είτε εκδόθηκε ανακοίνωση - πρόσκληση πριν από τις 15.3.2017
είτε υποβλήθηκε αίτηση του υπαλλήλου πριν από την ίδια ηµεροµηνία, δύνανται να ολοκληρωθούν σύµφωνα µε τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τις 2.12.2016.
Η κάλυψη των σχετικών δαπανών µισθοδοσίας των µετατάξεων του προηγούµενου εδαφίου πραγµατοποιείται σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 15 του Ν.4440/16.
Υπενθυμίζουμε ότι το άρθρο 18 του Ν.4440/16 πριν την ανωτέρω τροποποίηση έθετε ως προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση μετάταξης με τις προϊσχύουσες διατάξεις την έκδοση εγκριτικής απόφασης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 68 του Ν. 4002/2011 (Α' 180) είτε την έκδοση ανακοίνωσης - πρόσκληση, είτε, προκειμένου για θέσεις σε ΟΤΑ, την υποβολή αίτησης υπαλλήλου μέχρι έναν (1) μήνα πριν από τη δημοσίευση του νόμου (ημερ. δημος. Ν.4412/16 02.12.2016)
Συνεπώς, έπειτα από την ανωτέρω τροποποίηση για την ολοκλήρωση της μετάταξης υπαλλήλου με το προϊσχύον καθεστώς θα πρέπει να υποβληθεί αίτηση του υπαλλήλου μέχρι 15.03.2017 ή να έχει εκδοθεί ανακοίνωση- πρόσκληση μέχρι την ίδια ημερομηνία.
Τέλος, με την ανωτέρω τροποποίηση απαλείφεται το χρονικό όριο της 30.06.2017 μέχρι του οποίου έπρεπε να ολοκληρωθεί η μετάταξη.
iii. Μετάταξη αποσπασμένων υπαλλήλων στην υπηρεσία που είναι αποσπασμένοι
Με την παρ. 2 του άρθρου 38 τροποποιείται το άρθρο 18 του Ν.4440/16 και παρατείνεται η προθεσμία για την υποβολή αίτησης μετάταξης στην υπηρεσία που είναι αποσπασμένοι, των υπαλλήλων δηµοσίων υπηρεσιών, Ν.Π.Δ.Δ., ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού και Ν.Π.Ι.Δ. που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, οι οποίοι κατά τις 2.12.2016 είναι αποσπασµένοι µε γενικές ή ειδικές διατάξεις, σε άλλες δηµόσιες υπηρεσίες, Ν.Π.Δ.Δ., ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού, μέχρι τις 15.03.2017.
Υπενθυμίζουμε ότι στο άρθρο 18 του Ν.4440/16 πριν την ανωτέρω τροποποίηση η προθεσμία ήταν αποκλειστική και είχε λήξει στις 2.1.2017.
Προστίθεται επιπλέον η ανωτέρω δυνατότητα και για τους υπαλλήλους που είναι αποσπασμένοι σε ΝΠΙΔ που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, κάτι το οποίο δεν υπήρχε στην διάταξη όπως ίσχυε προηγουμένως.
Επιπλέον, μετατίθεται στις 15.4.2018 η προθεσμία μέχρι την οποία επιστρέφουν στην υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική τους θέση όσοι υπάλληλοι δεν υποβάλλουν αίτηση ή δεν επιλεγούν προς µετάταξη, αντί τις 15.4.2017 που ίσχυε μέχρι τώρα.
iv. Μετάταξη υπαλλήλων των οποίων έχει κινηθεί η διαδικασία απόσπασης με ανακοίνωση πριν τις 02.12.2016
Προστίθενται και για τους υπαλλήλους που είναι αποσπασμένοι σε ΝΠΙΔ που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση η δυνατότητα μετάταξής τους στην υπηρεσία που είναι αποσπασμένοι εφόσον έχει κινηθεί η διαδικασία απόσπασης με ανακοίνωση πριν τις 02.12.2016, κάτι το οποίο δεν υπήρχε στην διάταξη όπως ίσχυε προηγουμένως στους φορείς.
v. Διενέργεια αποσπάσεων κατά το μεταβατικό διάστημα
Αποσαφηνίζεται η διαδικασία διενέργειας των αποσπάσεων μέχρι την έναρξη του ΕΣΚ. Ειδικότερα ορίζεται ότι οι αποσπάσεις εξακολουθούν να διενεργούνται µέχρι τις 15.4.2017, σύµφωνα µε τις ισχύουσες κατά τις 2.12.2016 διατάξεις. Οι κατά τα ανωτέρω διενεργούµενες αποσπάσεις λήγουν αυτοδικαίως στις 15.4.2018.
vi. Αποσπάσεις για λόγους συνυπηρέτησης
Προστίθεται παρ.5 στο άρθρο 18 του Ν.4440/16 με την οποία ορίζεται ότι αποσπάσεις τακτικών υπαλλήλων δηµοσίων υπηρεσιών, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθµού, για λόγους συνυπηρέτησης, σε άλλες δηµόσιες υπηρεσίες, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. α΄ και β ΄βαθµού και Ν.Π.Ι.Δ. δεν θίγονται µε τις διατάξεις του άρθρου 18 του Ν.4440/16. Σε περίπτωση που οι εν λόγω υπάλληλοι δεν υποβάλουν αίτηση ή δεν επιλεγούν προς µετάταξη µε τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 18 εξακολουθούν και είναι αποσπασµένοι έως ότου εκλείψει ο λόγος συνυπηρέτησης.
vii. Εξαιρέσεις αποσπάσεων από το ΕΣΚ
Με τις παρ.3 και 4 του άρθρου 38 τροποποιείται η παρ.1 του άρθρου 19 του Ν.4440/16 και προστίθενται ορισµένες εξαιρέσεις από το ΕΣΚ αναφορικά µε αποσπάσεις σε φορείς, οι οποίες κρίνονται απολύτως αναγκαίες, λόγω των ιδιαίτερων υπηρεσιακών αναγκών που καλύπτονται από τους αποσπασµένους στους φορείς αυτούς.
viii. Διατήρηση ισχύος καταργούμενων διατάξεων έως την έναρξη του ΕΣΚ
Με την παρ.5 του άρθρου 38 αντικαθίσταται η παρ.3 του άρθρου 19 του Ν.4440/16 και μετατίθεται στις 15.4.2017 η κατάργηση περί έγκρισης τετραμελούς επιτροπής της ΠΥΣ 33/06 για μετατάξεις (παρ. 1 του άρθρου 68 του Ν. 4002/2011 (Α' 180)) περί δυνατότητας μετάταξης χωρίς να υπάρχει κενή οργανική θέση, με μεταφορά θέσης (παρ. 5 του άρθρου 35 του Ν. 4024/2011) και περί συνυπογραφής των αποσπάσεων από τον Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης (παρ. 16 του άρθρου ένατου του Ν. 4057/2012 (Α' 54)) καθώς επίσης και ειδικότερες διατάξεις του Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/07) για μετατάξεις και αποσπάσεις εντός του ίδιου ή σε άλλον ΟΤΑ (άρθρα 73, 74, 78, 79, 181, 182 και 184) αλλά και σε υπηρεσίες του Δημοσίου (άρθρα 246 και 247 του ν. 3852/2010 και άρθρο 58 του ν. 3979/2011)
Β. Συμμόρφωση της δημόσιας διοίκησης προς δικαστικές αποφάσεις όσον αφορά προσλήψεις προσωπικού σε φορείς του δημοσίου τομέα
Με την παρ.1 του άρθρου 52 προστίθεται εδάφιοστην παρ.21 του άρθρου ένατου του Ν.4057/12, με το οποίο ορίζεται ότι για τους διοριστέους σε εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, η σχετική απόφαση κατανομής του Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης που εκδίδεται για την ολοκλήρωση της πρόσληψης ή του διορισμού του προσωπικού, έχει αποκλειστικά διαπιστωτικό χαρακτήρα και η έλλειψή της δεν αναστέλλει την υποχρέωση συμμόρφωσης στις οικείες δικαστικές αποφάσεις.
Με την παρ.2 του άρθρου 52 προστίθεται εδάφιοστην παρ.6 του άρθρου 21 του Ν.2738/99, με το οποίο ορίζεται ότι η κατάταξη σε θέσεις εργασίας αορίστου χρόνου, ΥΕ και ΔΕ, η οποία πραγματοποιείται σε συμμόρφωση με δικαστικές αποφάσεις του άρθρου 1 του Ν.3068/02, ολοκληρώνεται και χωρίς τα προβλεπόμενα από τις οικείες διατάξεις για τη θέση τυπικά και πρόσθετα προσόντα διορισμού.
Γ. Υπολογισμός δεκαετούς υποχρεωτικής παραμονής σε προβληματική περιοχή
Με το άρθρο 58 ορίζεται ότι κατά την αληθή έννοια της παρ. 4 του άρθρου 64 του ν. 1943/1991 (Α΄50), όπως ίσχυσε µέχρι την κατάργησή της µε την παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 4002/2011 (Α΄180):
α) Για τον υπολογισµό της δεκαετούς υποχρεωτικής παραµονής του υπαλλήλου στην προβληµατική περιοχή συνυπολογίζεται και ο χρόνος της αποχής του από την υπηρεσία, λόγω λήψης άδειας ανατροφής ανήλικων τέκνων. Σε περίπτωση συνταξιοδότησης του δικαιούχου της επιδότησης, η δήλωση παραµονής επί µία δεκαετία αφορά το συνολικό χρόνο από την τοποθέτηση, µετάθεση ή µετάταξή του στην ίδια προβληµατική περιοχή και δεν λαµβάνεται υπόψη ο συνολικός χρόνος παραµονής από τη λήψη της επιδότησης, εφόσον κατά την αποχώρηση του υπαλλήλου αυτός έχει ήδη συµπληρωµένη την αθροιστικά υπολογιζόµενη χρονική διάρκεια της δεκαετίας στην ίδια περιοχή και
β) αν από υπαιτιότητα των υπαλλήλων δεν τηρηθεί η δέσµευση της υποχρεωτικής παραµονής τους στην προβληµατική περιοχή επί µία συνολική δεκαετία, όπως ορίζεται ανωτέρω, το ποσό της επιδότησης καταλογίζεται, µε απόφαση του αρµόδιου διατάκτη, και αναζητείται υποχρεωτικώς, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσόν, πλέον τόκων και εξόδων. Ως υπαιτιότητα νοείται η εκ δόλου ή βαρείας αµέλειας του υπαλλήλου παράβαση των όρων και προϋποθέσεων του νόµου ή η αποχώρηση από την υπηρεσία για οποιονδήποτε λόγο ή εγκατάλειψη της υπηρεσίας, πριν από τη συµπλήρωση του συνολικού χρόνου της δεκαετίας.
Δ. Μετάταξη- απόσπαση υπαλλήλων ΙΔΑΧ φορέων Γενικής Κυβέρνησης στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού
Με το άρθρο 37 αντικαθίσταται το εδάφιο α΄ της παρ. 8 του άρθρου 20 του ν. 4109/2013 και προβλέπεται δυνατότητα απόσπασης ή μετάταξης στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού όχι μόνο μόνιμων υπαλλήλων φορέων Γενικής Κυβέρνησης αλλά και ΙΔΑΧ. Επιπλέον ορίζεται ότι Υπάλληλοι µε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, οι οποίοι κατά την έναρξη ισχύος του νόμου είναι αποσπασµένοι στη Γενική Γραµµατεία Συντονισµού δύνανται µε αίτησή τους να µεταταγούν.
Ε. Επιτροπές επίλυσης φορολογικών διαφορών
Με το άρθρο 18 αντικαθίσταται η περίπτωση β΄ της παρ. 2 του άρθρου 32 του ν. 1080/1980 (Α΄ 246) σχετικά με τη διαδικασία συγκρότησης και τη σύνθεση της Επιτροπής επίλυσης φορολογικών διαφορών των δήμων της τέως διοικήσεως πρωτευούσης.
ΣΤ. Κατάταξη πρώην προσωπικού της δηµοτικής αστυνοµίας που έχει ενταχθεί στην ΕΛ.ΑΣ.
Με το άρθρο 26 ρυθμίζονται θέματα κατάταξης πρώην προσωπικού της δηµοτικής αστυνοµίας που έχει ενταχθεί στην ΕΛ.ΑΣ.
IV. ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Α. Εξαίρεση λεωφορείων δημοτικής συγκοινωνίας από το ανώτατο όριο κατανάλωσης καυσίμων
Με το άρθρο 21 συμπληρώνεται η παρ. 3 του άρθρου 10 της υπ' αριθµ. 129/2534/20.1.2010 Κ.Υ.Α. και τα λεωφορεία που εξυπηρετούν τις δηµοτικές συγκοινωνίες προστίθενται στα οχήµατα που εξαιρούνται από το ανώτατο όριο κατανάλωσης καυσίµων.
Τυχόν υπερκαταναλώσεις καυσίµων των λεωφορείων της Δηµοτικής Συγκοινωνίας που έχουν πραγµατοποιηθεί µέχρι τη δηµοσίευση του νόμου και είναι σύµφωνες µε την παραπάνω διάταξη, θεωρούνται νόµιµες.
Β. Κατάργηση αρμοδιότητας άσκησης εποπτείας των ΤΟΕΒ από τους Δήμους- Μεταβίβαση αρμοδιότητας λειτουργίας εγγειοβελτιωτικών έργων σε Δήμους
Με το άρθρο 46 καταργείται η αρμοδιότητα της άσκησης εποπτείας των ΤΟΕΒ (υπ’ αριθµ. 3 «Αγροτική Ανάπτυξη - Κτηνοτροφία - Αλιεία», της παρ. Ι του άρθρου 75 του ν. 3463/2006 (Α΄ 114), όπως προστέθηκε µε την παρ. 5 του άρθρου 94 του ν. 3852/2010) καθώς όλο το αντικείµενο των Έργων και Οργανισµών Εγγείων Βελτιώσεων αποτελεί πλέον αρμοδιότητα των Περιφερειών.
Με την παρ.4α του άρθρου 46 με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, µετά από σύµφωνη γνώµη του Κεντρικού Γνωµοδοτικού Συµβουλίου Εγγειοβελτιωτικών Έργων (ΚΓΣΕΕ) και του οικείου Δηµοτικού Συµβουλίου, µπορεί να µεταβιβάζονται σε δήµους, όταν δεν είναι δυνατή ή σκόπιµη η σύσταση ΟΕΒ, οι αρµοδιότητες διοίκησης, λειτουργίας και συντήρησης των εγγειοβελτιωτικών έργων Α΄ και Β΄ τάξης που κατασκευάζονται ή έχουν κατασκευαστεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων.
Επιπλέον με την παρ.4β του άρθρου 46ορίζεται ότι με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωµένης Διοίκησης ή του ασκούντα καθήκοντα Γενικού Γραµµατέα Αποκεντρωµένης Διοίκησης, µετά από εισήγηση της οικείας Περιφέρειας, σύµφωνη γνώµη του οικείου ΠΓΣΕΕ και του οικείου Δηµοτικού Συµβουλίου, µπορεί να µεταβιβάζονται σε δήµους, όταν δεν είναι δυνατή ή σκόπιµη η σύσταση ΟΕΒ, οι αρµοδιότητες διοίκησης, λειτουργίας και συντήρησης των εγγειοβελτιωτικών έργων Α΄ και Β΄ τάξης που κατασκευάζονται ή έχουν κατασκευαστεί από τις Περιφέρειες. Με την ίδια απόφαση ρυθµίζεται κάθε θέµα σχετικό µε τη µεταβίβαση.
ΠΗΓΗ: ΔΗΜΟΣ ΝΕΤ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου