Τετάρτη 15 Μαΐου 2019

Περιορισμοί - Απαγορεύσεις κατά την προεκλογική περίοδο

 ΠΗΓΗ: ΔΗΜΟΣ ΝΕΤ
Α. Απαγόρευση λήψης αποφάσεων Δ.Σ.
Ένα (1) μήνα πριν από τη διενέργεια των εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών, το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει μόνο για θέματα που αναφέρονται σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης, καθώς και για θέματα που αφορούν στην υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων. (
άρθρο 65 παρ.5 του Ν.3852/2010, όπως συμπληρώθηκε από την παρ 2 του άρθρου 1 του ν. 4257/2014

Για τις δημοτικές εκλογές του Μαίου 2019 η ανωτέρω απαγόρευση αρχίζει από τις 25 Απριλίου 2019 και ισχύει μέχρι την 31η Αυγούστου 2019. (ΥΠ.ΕΣ. εγκ.12/24344/03.04.2019)

Ο Ελεγκτής Νομιμότητας, και για το μεταβατικό διάστημα μέχρι τη σύσταση της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, κατά την άσκηση του προβλεπόμενου στα άρθρα 225-227 του ν.3852/2010 ελέγχου νομιμότητας εξετάζει, μεταξύ άλλων, και τη νομιμότητα της αιτιολογίας για το εξαιρετικό των συνθηκών που δικαιολογούν, κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα, τη λήψη απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου. (ΥΠ.ΕΣ. 25933/15.07.2013)


H απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία εγκρίθηκε η καταβολή της επίμαχης οικονομικής ενίσχυσης προς το παραπάνω αθλητικό σωματείο, νομίμως λήφθηκε ενάμιση περίπου μήνα μετά τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών και πριν από την εγκατάσταση της νέας δημοτικής αρχής, καθόσον αφορούσε ζήτημα με επείγοντα χαρακτήρα, δοθέντος ότι αφενός μεν οι σχετικές αιτήσεις του σωματείου υποβλήθηκαν στο Δήμο μόλις στις 4.7.2014 αφετέρου δε οι αθλητικές εκδηλώσεις, για τη διοργάνωση των οποίων θα διατίθετο το συνολικό ποσό της επιχορήγησης, ήταν προγραμματισμένες για το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα (17 έως 20 Ιουλίου 2014) και δεν μπορούσαν να αναβληθούν. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 169/2015)


Ο ανωτέρω περιορισμός αφορά μόνο το Δημοτικό Συμβούλιο και όχι το Δήμαρχο και την Οικονομική Επιτροπή, τα οποία, σύμφωνα και με τα όσα αναφέρονται παρακάτω, είναι διακριτά όργανα από το Δημοτικό Συμβούλιο και συνεπώς, μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις, χωρίς κάποιο περιορισμό.

Β. Δημόσιες συμβάσεις
Όσον αφορά ειδικότερα τις δημόσιες συμβάσεις, με το ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ.57960/7.10.2010 είχε διευκρινιστεί ότι ο Δήμαρχος και η Δημαρχιακή Επιτροπή, ως διακριτά όργανα διοίκησης των Δήμων από το Δημοτικό Συμβούλιο, κατά το άρθρο 19, παρ. 1 του ΚΔΚ , ασκούν για όλο το εναπομείναν διάστημα της διανυόμενης δημοτικής περιόδου αρμοδιότητες που συμπλέκονται με τη διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών ανάθεσης δημόσιων συμβάσεων έργων, υπηρεσιών και προμηθειών, την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων έργων, υπηρεσιών και προμηθειών, για τα οποία έχει εκδοθεί απόφαση κατακύρωσης ή έχει ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαδικασία διαπραγμάτευσης και αφορούν πράξεις που έχουν ενταχθεί για συγχρηματοδότηση στο πλαίσιο Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και πράξεις που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ, καθώς και αρμοδιότητες που συμπλέκονται με κάθε άλλη πράξη που προβλέπεται στο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου του ΕΣΠΑ.
Τα ανωτέρω ισχύουν για όλες τις διαγωνιστικές διαδικασίες (όχι μόνο για όσες είναι συγχρηματοδοτούμενες).

Δηλαδή το Δημοτικό Συμβούλιο ένα μήνα πριν τις εκλογές και μέχρι την ανάληψη καθηκόντων της νέας διοίκησης, θα αποφασίζει μόνο για θέματα που αναφέρονται σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης και όχι π.χ. για τον προγραμματισμό μίας ανάπλασης πλατείας, ή για την προμήθεια ενός απορριμματοφόρου. Εάν πρόκειται για μία απρόβλεπτη ανάγκη (π.χ. θεομηνία ή κάποιο θέμα που αν δεν ληφθεί απόφαση θα υπάρξει πρόβλημα στη λειτουργία του δήμου κλπ), τότε το ΔΣ μπορεί να λαμβάνει σχετικές αποφάσεις.
Η Οικονομική Επιτροπή μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις χωρίς κανέναν περιορισμό, εκτός βέβαια από τις περιπτώσεις όπου προαπαιτείται απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αυτή δεν έχει ληφθεί. Για παράδειγμα, εφόσον το ΔΣ έχει λάβει πριν τις 26 Απριλίου απόφαση για την αγορά ενός απορριμματοφόρου, τότε η οικονομική επιτροπή μπορεί οποιαδήποτε χρονική στιγμή (και μέσα στις εκλογές), να καταρτίσει τους όρους του διαγωνισμού και να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία κανονικά ή και να προβεί στην κατακύρωση διαγωνισμού κλπ.
Επίσης ο Δήμαρχος μπορεί να συνεχίσει να λαμβάνει κανονικά αποφάσεις, όπως για παράδειγμα οι απευθείας αναθέσεις για προμήθειες και υπηρεσίες, όπου αυτό προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία.

Η ελεγχόμενη προμήθεια ήταν όπως προκύπτει κατεπείγουσα, καθόσον τα προμηθευθέντα είδη αποτελούν αναγκαία υλικά για την εύρυθμη λειτουργία κάθε δημόσιας ή δημοτικής υπηρεσίας, πολλώ μάλλον που στη συγκεκριμένη περίπτωση επίκειτο η διενέργεια των δημοτικών εκλογών της 18ης Μαΐου 2014. Ο κατεπείγων χαρακτήρας της προμήθειας για τον άμεσο εφοδιασμό και εξοπλισμό του Δήμου προκύπτει τόσο από το σώμα της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου όπου η έγκριση της προμήθειας χαρακτηρίζεται ως «... θέμα ... εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης για να εξασφαλισθεί η εύρυθμη λειτουργία του Δήμου ...», αλλά και από την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό των όρων διεξαγωγής του διαγωνισμού από την οποία εμφαίνεται ότι το θέμα συζητήθηκε, εκτός ημερήσιας διάταξης, χαρακτηριζόμενο ως κατεπείγον «... διότι υπάρχει άμεση ανάγκη για την προμήθεια των ... ειδών και θα πρέπει άμεσα να κινηθούν οι σχετικές διαδικασίες». Το ότι η ως άνω προμήθεια αφορά σε είδη απολύτως αναγκαία για τη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών και ότι δεν ανατέθηκε προς το σκοπό δημιουργίας νέων οικονομικών επιβαρύνσεων για την επόμενη δημοτική αρχή, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ήδη, από τον Ιανουάριο του έτους 2014, η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, με έγγραφό της, αιτήθηκε την ένταξη των προς προμήθεια ειδών στο ΕΠΠ, πλην όμως η απόφαση ένταξης εκδόθηκε με καθυστέρηση τριών και πλέον μηνών, γεγονός που οδήγησε στην καθυστέρηση έναρξης των διαδικασιών διεξαγωγής του διαγωνισμού. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 318/2014. Ανακλήθηκε από την Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 8/2015, λόγω συγγνωστής πλάνης)

Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε μεν εντός του χρονικού διαστήματος του ενός μηνός πριν από τις δημοτικές εκλογές της 18ης Μαΐου 2014, τη δημιουργία πίστωσης για τη διενέργεια της προμήθειας στεγάστρου, τούτο όμως έπραξε χωρίς πρόθεση δημιουργίας υπέρμετρων οικονομικών επιβαρύνσεων για την επόμενη δημοτική αρχή, δοθέντος ότι το σχετικό θέμα είχε ήδη εγγραφεί στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασής του της 16ης Απριλίου 2014 προς συζήτηση, πλην όμως δεν ελήφθη απόφαση, ελλείψει απαρτίας. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 244/2015)


Γ. ΝΠΔΔ
Όσον αφορά τα Ν.Π.Δ.Δ., στην ΥΠ.ΕΣ.Α.&Η.Δ. 56846/10.11.2010 επισημαίνεται ότι οι αποφάσεις των διοικητικών συμβουλίων των δημοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, κατά το διάστημα του ενός μήνα που προηγείται των δημοτικών εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών, θα πρέπει να λαμβάνονται με γνώμονα τους περιορισμούς που θέτει η νομοθεσία για το δημοτικό συμβούλιο, το οποίο αποτελεί το κυρίαρχο αποφασιστικό όργανο των δήμων. Στο πλαίσιο αυτό, τα διοικητικά συμβούλια των δημοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις εφόσον πρόκειται για τα τρέχοντα ζητήματα που άπτονται της καθημερινής και εύρυθμης λειτουργίας των νομικών αυτών προσώπων, την κάλυψη υποχρεώσεων και την ανταπόκριση σε προθεσμίες που απορρέουν από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και τα θέματα που αναφέρονται σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης.

Δ. Δημοτικές επιχειρήσεις
Για τις δημοτικές επιχειρήσεις δεν προβλέπεται κάποιος περιορισμός στις αποφάσεις τους.

Ε. Άλλες περιπτώσεις αποφάσεων Δ.Σ.
Απόφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, για την έγκριση καταβολής οδοιπορικών εξόδων και ημερήσιας αποζημίωσης για πραγματοποιηθείσες μετακινήσεις του Δημάρχου. Η πραγματοποίηση των ανωτέρω μετακινήσεων δεν αποτελεί θέμα εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης, που θα μπορούσε να καταστήσει νόμιμες τις οικείες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, δεδομένου ότι αυτές εκδόθηκαν είτε εντός ενός (1) μήνα πριν από τις δημοτικές εκλογές της 18ης Μαΐου 2015  είτε στο χρονικό διάστημα πριν από την εγκατάσταση της νέας δημοτικής αρχής, κατά  παράβαση του άρθρου 65 παρ. 5 του ν. 3852/2010. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.1 Πράξη 151/2015)


II. Προσλήψεις προσωπικού - υπηρεσιακές μεταβολές 
Δείτε την ενότητα: 
Προσλήψεις προσωπικού ΟΤΑ» Προσλήψεις κατά την προεκλογική και μετεκλογική περίοδο

III. Κανονικές άδειες υπαλλήλων κατά την προεκλογική περίοδο

Όσον αφορά στη χορήγηση κανονικών αδειών στους υπαλλήλους του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, με την εγκύκλιο Υπ. Διοικητικής Ανασυγκρότησης ΔΙΔΑΔ/Φ.18.31/2351/14497/16.04.2019 γίνονται γνωστά τα εξής:
- Περιφερειακές και Δημοτικές Εκλογές:
Σύμφωνα με τις διατάξεις της εκλογικής διαδικασίας, δεν προβλέπεται αναστολή των κανονικών αδειών των υπαλλήλων του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατά την προεκλογική περίοδο για την ανάδειξη των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών της Χώρας.
- Ευρωεκλογές:
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4255/2014, δύνανται, με απόφαση της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, να τεθούν σε εφαρμογή οι περί ανακλήσεως και απαγορεύσεως χορήγησης κανονικών αδειών διατάξεις της εκλογικής νομοθεσίας (άρθρο 106 Π.Δ. 26/2012) στις εκλογές των αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ενόψει της διεξαγωγής των εκλογών για την ανάδειξη μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δεν κρίνεται σκόπιμη η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης, η οποία να θέτει σε εφαρμογή τις διατάξεις του ισχύοντος, για τις βουλευτικές εκλογές, άρθρου 106 του Π.Δ. 26/2012, δεδομένου ότι η πλειοψηφία των υπαλλήλων των δημοσίων υπηρεσιών δεν εμπλέκεται στην προετοιμασία και διεξαγωγή των ευρωεκλογών. Συνεπώς, δεν θα ισχύσει για τις προσεχείς ευρωεκλογές η ανάκληση και απαγόρευση χορήγησης κανονικών αδειών.
Στο πλαίσιο αυτό, οι κανονικές άδειες απουσίας των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα χορηγούνται λαμβάνοντας υπόψη τις υπηρεσιακές ανάγκες εκάστου φορέα, ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών.


Ενόψει των επερχόμενων εκλογών για την ανάδειξη των Ελλήνων μελών για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της 26ης Μαΐου 2019, των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και των επαναληπτικών εκλογών της 2ας Ιουνίου 2019, καθώς και της ανάγκης εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας του Κράτους για την διασφάλιση της απρόσκοπτης διεξαγωγής τους, στην εγκύκλιο ΥΠ.ΕΣ. 34311/06.05.2019 διευκρινιστικά αναφέρεται ότι η χορήγηση κάθε είδους κανονικής άδειας στο μόνιμο προσωπικό, στο προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των υπηρεσιών καθώς και όλων των εποπτευόμενων φορέων, κατά το χρονικό διάστημα από την ημέρα δημοσίευσης του προεδρικού διατάγματος περί ορισμού της ημέρας διεξαγωγής της ψηφοφορίας για την ανάδειξη των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έως και την 7η Ιουνίου 2019, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με ευθύνη τόσο των οικείων προϊσταμένων όσο και των προϊσταμένων των υπηρεσιών προσωπικού του κάθε φορέα.
Επισημαίνεται ότι αυτό θα πρέπει να γίνει κατά τρόπο που δεν θα αποτρέψει την εύρυθμη και κανονική λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών, όπως και την άμεση ανταπόκριση τους στην εκλογική διαδικασία, κατά την εν λόγω χρονική περίοδο και κυρίως αφού πρώτα οι φορείς αξιολογήσουν ποιες υπηρεσίες των φορέων τους είναι απαραίτητο να εργαστούν με απόλυτη πληρότητα. (ΥΠ.ΕΣ. 34311/06.05.2019)

Για τις δημοτικές επιχειρήσεις ισχύουν τα ίδια που ισχύουν και για τους ΟΤΑ. 

Για περισσότερα δείτε την ενότητα: 
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΔΕΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΜΟΝΙΜΟΙ-ΙΔΑΧ » ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ (ΜΟΝΙΜΟ-ΙΔΑΧ) » Κανονική Άδεια

Για τη χορήγηση αδειών για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος δείτε την ενότητα: Άδειες Προσωπικού » ΑΔΕΙΕΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΩΝ » ΑΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ 


IV. Κατάρτιση νέων ΟΕΥ- Τροποποίηση ήδη υφιστάμενων
Δεν επιτρέπεται η τροποποίηση των Οργανισμών κατά το τελευταίο εξάμηνο της Δημοτικής ή Κοινοτικής περιόδου, με εξαίρεση την περίπτωση ανάθεσης ή μεταβίβασης νέων αρμοδιοτήτων και σε συμμόρφωση με τελεσίδικη δικαστική απόφαση. (παρ.5 άρθρο 10 Ν.3584/07)

Ως προς τις διατάξεις του άρθρου 155 του Ν.4600/19 προκειμένου για τους Δήμους Λέσβου, Κέρκυρας, Σερβίων - Βελβεντού, Κεφαλονιάς και Σάμου που καταργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 154 του Ν.4600/19, δεν εφαρμόζονται οι περιορισμοί της παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 3584/2007. (παρ.9 άρθρο 155 Ν.4600/19)


Από τη γραμματική διατύπωση των προαναφερόμενων διατάξεων προκύπτει ότι η κατάρτιση νέων Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ΟΤΑ που δεν διαθέτουν ΟΕΥ δεν εμπίπτει στην ανωτέρω απαγόρευση. Εξάλλου και για λόγους δημοσίου συμφέροντος δεν θα ήταν σκόπιμο να καθυστερεί η οργάνωση μιας υπηρεσίας εξυπαρχής (δηλ. όχι μέσο) τροποποίησης ΟΕΥ και κατά συνέπεια, οι κατά το νόμο, αποφάσεις έγκρισης αυτών αποστέλλονται για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (ΥΠ.ΕΣ. 10645/10.04.2014)

Δεν υπάρχουν σχόλια: