ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
& ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ
ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΥΠΑΛΛΗΛΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ &
ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ
ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα, 16 Δεκεμβρίου 2013
Αριθμ. Πρωτ.:
ΔΙΔΑΔ/Φ.34/42/οικ.33906
ΠΡΟΣ :
1. Όλα τα Υπουργεία
Δ/νσεις Διοικητικού
2. Όλες τις Γενικές & Ειδικές
Γραμματείες
Δ/νσεις Διοικητικού
ΚΟΙΝ.:
Όλα τα Υπουργεία
-Γραφεία Υπουργών
-Γραφεία κ.κ. Γενικών και Ειδικών
Γραμματέων
-Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.
Ταχυδρομική Διεύθυνση: Βασ. Σοφίας 15
106 74, Αθήνα
Τηλ.: 213-1313394, -378,- 212,-373
Fax : 210-3389143
ΘΕΜΑ: «Έλεγχος νομιμότητας πτυχίων, πιστοποιητικών και λοιπών στοιχείων
του προσωπικού μητρώου των υπαλλήλων»
Σε συνέχεια της αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.34/35/οικ. 14888/24-05-2013 εγκυκλίου
της Υπηρεσίας μας, με την οποία οι Διευθύνσεις Διοικητικού /Προσωπικού των
υπηρεσιών καλούνται, με ευθύνη των αρμοδίων προϊσταμένων, να προβούν
στην ενημέρωση των προσωπικών μητρώων των υπαλλήλων τους και στην
επικαιροποίηση των περιλαμβανομένων σε αυτά στοιχείων, και κατόπιν
ερωτημάτων διαφόρων υπηρεσιών, σας πληροφορούμε τα εξής:
Οι αρμόδιοι προϊστάμενοι των Διευθύνσεων Διοικητικού / Προσωπικού των
Υπηρεσιών, καλούνται εντός τριών (3) μηνών να ελέγξουν τη νομιμότητα
πρόσληψης/μετάταξης και μετατροπής της εργασιακής σχέσης σε αορίστου
χρόνου των υπαλλήλων και συγκεκριμένα όλων των πτυχίων, των
πιστοποιητικών και στοιχείων που σχετίζονται με την πρόσληψη, τη μετάταξη, ή
τη μετατροπή της εργασιακής σχέσης σε αορίστου χρόνου, καθώς και του
συνόλου των στοιχείων που συμπεριλαμβάνονται στο προσωπικό μητρώο των
υπαλλήλων (τίτλοι σπουδών- πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά,
πιστοποιητικά γνώσης Η/Υ, βεβαιώσεις προϋπηρεσίας κ.α.), τα οποία
αποδεικνύουν την κατοχή των βασικών-κύριων, πρόσθετων ή επικουρικών
προσόντων- και από τα οποία τεκμηριώνεται η νομιμότητα της υπαλληλικής
σχέσης και κατάστασης.
Επισημαίνεται ότι η υποχρέωση της Διοίκησης περί ελέγχου της νομιμότητας
των στοιχείων αυτών απορρέει:
α) από την αρχή της νομιμότητας, σύμφωνα με την οποία η Διοίκηση
οφείλει να ανακαλεί κάθε παράνομη πράξη της, αποκαθιστώντας έτσι την
έννομη τάξη.
ΑΔΑ: ΒΛΓΕΧ-363
β) από την αίτηση, την οποία κατέθεσαν οι υπάλληλοι κατά την πρόσληψή
τους στο αρμόδιο όργανο, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης. Σύμφωνα
με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, η ακρίβεια των
στοιχείων που υποβάλλονται με τη δήλωση μπορεί να ελεγχθεί με βάση το
αρχείο άλλων υπηρεσιών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην αίτηση – υπεύθυνη
δήλωση για πρόσληψη αναφέρεται ρητώς ότι: «Δηλώνω ότι τα στοιχεία της
αίτησής μου είναι ακριβή και αληθή. Σε περίπτωση ανακρίβειας γνωρίζω ότι θα
έχω τις συνέπειες που προβλέπονται από τις διατάξεις του Ν.1599/1986. …».
γ) από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 91 του ν. 4172/2013, με τις
οποίες αντικαταστάθηκε η περ. 4 της υποπαρ. Ζ.1 της παρ.Ζ. του άρθρου πρώτου
του ν. 4093/2012και οι οποίες ορίζουν τα εξής: «Με την ανακοίνωση ορίζεται…η
αποτίμηση των προσόντων των υπαλλήλων, μετά τον έλεγχο της νομιμότητας
πρόσληψης και των πιστοποιητικών και στοιχείων που συγκροτούν το προσωπικό
μητρώο του υπαλλήλου. Υπάλληλοι, των οποίων η διαδικασία πρόσληψης και τα
ως άνω πιστοποιητικά και στοιχεία του υπηρεσιακού τους φακέλου ελέγχονται ως
μη νόμιμα, στερούνται του δικαιώματος μετάταξης ή μεταφοράς».
δ) Με βάση τις παρ. 1 & 2 του άρθρου 20 του Υπαλληλικού Κώδικα (που
κυρώθηκε με το ν. 3528/2007) που αναφέρουν τα εξής:
«Ανάκληση διορισμού
1. Η πράξη διορισμού ανακαλείται υποχρεωτικά, εάν ο διοριζόμενος δεν
αποδέχτηκε το διορισμό ρητώς ή σιωπηρώς ή δεν εκπλήρωσε άλλες νόμιμες
πρόσθετες υποχρεώσεις πριν από την ανάληψη υπηρεσίας.
2. Η πράξη διορισμού, που έγινε κατά παράβαση νόμου, ανακαλείται εντός διετίας
από τη δημοσίευση της. Μετά την παρέλευση της προθεσμίας αυτής η πράξη
διορισμού ανακαλείται, εάν αυτός που διορίστηκε προκάλεσε δολίως ή
υποβοήθησε την παρανομία ή εάν ο διορισμός του έγινε κατά παράβαση των
άρθρων 4 και 8 του παρόντος Κώδικα.»
Με βάση τα ανωτέρω, καλούνται οι αρμόδιοι Προϊστάμενοι
Διοικητικού/Προσωπικού:
1. Να προβούν σε εμπεριστατωμένο έλεγχο των στοιχείων του προσωπικού
μητρώου των υπαλλήλων και σε διασταύρωση των
δικαιολογητικών/τυπικών προσόντων διορισμού, μετάταξης ή μετατροπής
της εργασιακής σχέσης σε αορίστου χρόνου, σε συνεργασία με τις καθ΄ύλην
αρμόδιες υπηρεσίες ή εκδούσες αρχές.
2. Σε περίπτωση που οι καθ΄ύλην αρμόδιες υπηρεσίες ή εκδούσες αρχές
βεβαιώσουν με επαρκώς αιτιολογημένο έγγραφό τους τη μη έκδοση ή την
ανακρίβεια των στοιχείων που τους αποστέλλονται από τις Διευθύνσεις
Διοικητικού/ Προσωπικού (π.χ. ως προς τον τίτλο σπουδών, βαθμό πτυχίου,
επιτυχή συμμετοχή σε εξετάσεις κλπ) ή σε περίπτωση που τα στοιχεία δεν
είναι τα απαιτούμενα από την οικείες κατά περίπτωση διατάξεις, τότε οι
Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού θα πρέπει να προβούν σε
προηγούμενη ακρόαση των ενδιαφερομένων, σύμφωνα με την παρ. 2 του
άρθρου 20 του Συντάγματος, τις γενικές αρχές του δικαίου, ιδίως της
χρηστής διοίκησης και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη (βλ.
Σ.τ.Ε. 2195/1982), κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 6 του Κώδικα Διοικητικής
Διαδικασίας (ν. 2690/1999).
3. Εφόσον, μετά την ακρόαση του ενδιαφερομένου, δεν προκύψουν
αδιαμφισβήτητα στοιχεία που να αναιρούν τα οριζόμενα στο δεύτερο
ΑΔΑ: ΒΛΓΕΧ-363
εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 20 του Υπαλληλικού Κώδικα (δόλια
πρόκληση ή υποβοήθηση της παρανομίας), η Διοίκηση πρέπει να
προβαίνει άμεσα σε κάθε αναγκαία ενέργεια για την κίνηση και
ολοκλήρωση της διαδικασίας ανάκλησης του διορισμού. Στο σημείο αυτό
επισημαίνεται ότι η διοικητική πράξη της ανάκλησης του
διορισμού/πρόσληψης θα πρέπει να είναι αιτιολογημένη ειδικώς, πλήρως
και επαρκώς, με αναφορά στα συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά ή
στοιχεία, η ύπαρξη ή η έλλειψη των οποίων στη συγκεκριμένη περίπτωση,
σε συνάρτηση με το ισχύον κατά την έκδοση της ανακαλούμενης πράξης
νομικό καθεστώς, θεμελιώνει τη διαπιστούμενη παρανομία και κατ’
ακολουθία, τη συνδρομή νόμιμου λόγου ανάκλησης. (βλ. Σ.τ.Ε. 2216/1992,
3567/1989, ΑΠ 110/2013, Γνωμοδότηση του ΝΣΚ 349/2011, από όπου
προκύπτει ότι για τη θεμελίωση της αντικειμενικής υποστάσεως της δόλιας
πρόκλησης ή υποβοήθησης της παρανομίας απαιτείται ενδεικτικά: 1) δήλωση
ψευδών γεγονότων ως αληθινών, ή άρνηση ή απόκρυψη αληθινών
γεγονότων, τα οποία δεν αποδεικνύονται με το δελτίο ταυτότητας ή το
διαβατήριο, (όχι δε μόνο γεγονότων που αφορούν προσωπικά στοιχεία του
δηλούντος) και 2) η ψευδής αυτή δήλωση να απευθύνεται, δηλαδή να
υποβάλλεται, σε αρχή ή υπηρεσία του δημόσιου τομέα, για δε την
υποκειμενική θεμελίωσή της, γνώση με την έννοια της βεβαιότητας των
πραγματικών περιστατικών που συγκροτούν την αντικειμενική υπόσταση
της δόλιας πρόκλησης ή υποβοήθησης της παρανομίας.
4. Επίσης, σε περίπτωση που από την διαδικασία προκύψει παρεμπιπτόντως
ευθύνη ή συνέργεια συλλογικών οργάνων, επιτροπών, του αρμόδιου για το
διορισμό οργάνου ή άλλων, η Διοίκηση οφείλει να ενεργήσει αρμοδίως κατά
τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις του πειθαρχικού δικαίου.
Τα ως άνω δικαιολογητικά θα πρέπει να ελεγχθούν και σε περίπτωση που
αποτέλεσαν τυπικά προσόντα μετάταξης, δεδομένου ότι κατά πάγια νομολογία
του ΣτΕ [ΣΕ 1886/1966, 1396/1965, 1106/1962], η μετάταξη είναι οιονεί
διορισμός, καθώς αναλύεται τυπικώς σε ταυτόχρονη απόλυση από μια θέση και
διορισμό σε άλλη.
Οι καθ΄ύλην αρμόδιες υπηρεσίες και οι εκδούσες αρχές, προς τις οποίες
αποστέλλονται προς διακρίβωση στοιχεία, παρακαλούνται για την άμεση
ανταπόκρισή τους.
Οι Διευθύνσεις Διοικητικού/Προσωπικού των υπηρεσιών, παρακαλούνται να
κοινοποιήσουν άμεσα την παρούσα στους φορείς που εποπτεύουν.
Η Δ/νση Οργάνωσης και Λειτουργίας ΟΤΑ του Υπουργείου Εσωτερικών
παρακαλείται να κοινοποιήσει την παρούσα στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις
και στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού.
Το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, θα ελέγχει την
εφαρμογή της εγκυκλίου.
Ο Υπουργός
Κυριάκος Μητσοτάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου