ΠΗΓΗ: ΔΗΜΟΣ ΝΕΤ
Η ευθύνη κάθε υπολόγου και εν γένει κάθε υποχρέου προς αποκατάσταση ελλείμματος σε διαχείριση δημόσιου νομικού προσώπου, είναι αυτοτελής, μη απαιτουμένου για τη νομιμότητα της οικείας καταλογιστικής πράξης του συγκαταλογισμού και των λοιπών τυχόν ευθυνομένων για το προκληθέν έλλειμμα. Επομένως, σε περίπτωση που η ταμειακή υπηρεσία ενός δημοτικού νομικού προσώπου διενεργείται από το οικείο Γραφείο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.Δ.), ανάγεται πράγματι στην αρμοδιότητα των αρμοδίων υπαλλήλων αυτού (ταμία και ελεγκτή εσόδων – εξόδων) ο έλεγχος τόσο ως προς την ύπαρξη πίστωσης όσο και ως προς τη νομιμότητα και εν γένει εγκυρότητα των δαπανών που διενεργούνται για λογαριασμό του δημοτικού νομικού προσώπου. Όμως, η τυχόν συντρέχουσα ευθύνη των υπαλλήλων του Τ.Π.Δ. δεν απαλλάσσει τα όργανα του δημοτικού νομικού προσώπου εκ της ευθύνης τους για το προκληθέν έλλειμμα. Το ανακύψαν δε έλλειμμα, ανεξαρτήτως της τυχόν ευθύνης των υπαλλήλων του Γραφείου του Τ.Π.Δ., προκλήθηκε σε βάρος του ΝΠΔΔ, δοθέντος ότι οι δαπάνες εντάλθησαν για την ικανοποίηση λειτουργικών αναγκών αυτού, τα οικεία χρηματικά εντάλματα εκδόθηκαν σε βάρος κωδικών του προϋπολογισμού του, οι δε υπάλληλου του Τ.Π.Δ. ενεργούσαν, σε κάθε περίπτωση, για λογαριασμό του ως άνω δημοτικού νομικού προσώπου και για τις ανάγκες της δικής του διαχείρισης. (Ολομέλεια Ελ. Συν. Απόφαση 1780/2018)
Ο αναιρεσείων, έχοντας την ιδιότητα του Δημάρχου, δια της εξωταμειακής διαχειρίσεως του επίμαχου ποσού, κατέστη de facto υπόλογος, εκ του λόγου αυτού ευθύνεται για κάθε πταίσμα ως προς το προκύψαν έλλειμμα και συνεπώς το άρθρο 114 Δ.Κ.Κ. (π.δ. 410/1995), δεν εφαρμόζονται στις περιπτώσεις που οι δήμαρχοι δεν ενεργούν υπό την ιδιότητά τους αυτή, ήτοι ως δήμαρχοι, αλλά ως de facto υπόλογοι των χρημάτων του οικείου Δήμου. Επιπλέον, ευθύνεται "σε βαθμό τουλάχιστον βαρείας αμελείας" ως προς την πρόκληση του ελλείμματος, καθόσον η εξωταμειακή διαχείριση των δημοτικών χρημάτων συνιστά καθεαυτή πρόδηλη, ιδιαιτέρως σοβαρή και αδικαιολόγητη απόκλιση από το μέτρο της επιμέλειας που αναμένεται από τον μέσο συνετό και επιμελή υπόλογο ενώ προκειμένου ο υπόλογος να απαλλαγεί από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής φέρει ο ίδιος το βάρος της απόδειξης ότι δεν βαρύνεται με βαρεία αμέλεια ή δόλο για το προκύψαν στη διαχείρισή του έλλειμμα. (άρθρο 27 παρ. 3 π.δ. 774/1980). Περαιτέρω, οι προσαυξήσεις υπολογίζονται από τον χρόνο κατά τον οποίο εξακριβώνεται η δημιουργία του ελλείμματος, επί παραλείψεως δε εισαγωγής εισπράξεων από τότε που ο υπόλογος όφειλε να εισαγάγει τα εισπραχθέντα στη δημόσια διαχείριση. (Ολομέλεια Ελ. Συν. Απόφαση 1781/2018)
Η ευθύνη κάθε υπολόγου και εν γένει κάθε υποχρέου προς αποκατάσταση ελλείμματος σε διαχείριση δημόσιου νομικού προσώπου, είναι αυτοτελής, μη απαιτουμένου για τη νομιμότητα της οικείας καταλογιστικής πράξης του συγκαταλογισμού και των λοιπών τυχόν ευθυνομένων για το προκληθέν έλλειμμα. Επομένως, σε περίπτωση που η ταμειακή υπηρεσία ενός δημοτικού νομικού προσώπου διενεργείται από το οικείο Γραφείο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.Δ.), ανάγεται πράγματι στην αρμοδιότητα των αρμοδίων υπαλλήλων αυτού (ταμία και ελεγκτή εσόδων – εξόδων) ο έλεγχος τόσο ως προς την ύπαρξη πίστωσης όσο και ως προς τη νομιμότητα και εν γένει εγκυρότητα των δαπανών που διενεργούνται για λογαριασμό του δημοτικού νομικού προσώπου. Όμως, η τυχόν συντρέχουσα ευθύνη των υπαλλήλων του Τ.Π.Δ. δεν απαλλάσσει τα όργανα του δημοτικού νομικού προσώπου εκ της ευθύνης τους για το προκληθέν έλλειμμα. Το ανακύψαν δε έλλειμμα, ανεξαρτήτως της τυχόν ευθύνης των υπαλλήλων του Γραφείου του Τ.Π.Δ., προκλήθηκε σε βάρος του ΝΠΔΔ, δοθέντος ότι οι δαπάνες εντάλθησαν για την ικανοποίηση λειτουργικών αναγκών αυτού, τα οικεία χρηματικά εντάλματα εκδόθηκαν σε βάρος κωδικών του προϋπολογισμού του, οι δε υπάλληλου του Τ.Π.Δ. ενεργούσαν, σε κάθε περίπτωση, για λογαριασμό του ως άνω δημοτικού νομικού προσώπου και για τις ανάγκες της δικής του διαχείρισης. (Ολομέλεια Ελ. Συν. Απόφαση 1780/2018)
Ο αναιρεσείων, έχοντας την ιδιότητα του Δημάρχου, δια της εξωταμειακής διαχειρίσεως του επίμαχου ποσού, κατέστη de facto υπόλογος, εκ του λόγου αυτού ευθύνεται για κάθε πταίσμα ως προς το προκύψαν έλλειμμα και συνεπώς το άρθρο 114 Δ.Κ.Κ. (π.δ. 410/1995), δεν εφαρμόζονται στις περιπτώσεις που οι δήμαρχοι δεν ενεργούν υπό την ιδιότητά τους αυτή, ήτοι ως δήμαρχοι, αλλά ως de facto υπόλογοι των χρημάτων του οικείου Δήμου. Επιπλέον, ευθύνεται "σε βαθμό τουλάχιστον βαρείας αμελείας" ως προς την πρόκληση του ελλείμματος, καθόσον η εξωταμειακή διαχείριση των δημοτικών χρημάτων συνιστά καθεαυτή πρόδηλη, ιδιαιτέρως σοβαρή και αδικαιολόγητη απόκλιση από το μέτρο της επιμέλειας που αναμένεται από τον μέσο συνετό και επιμελή υπόλογο ενώ προκειμένου ο υπόλογος να απαλλαγεί από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής φέρει ο ίδιος το βάρος της απόδειξης ότι δεν βαρύνεται με βαρεία αμέλεια ή δόλο για το προκύψαν στη διαχείρισή του έλλειμμα. (άρθρο 27 παρ. 3 π.δ. 774/1980). Περαιτέρω, οι προσαυξήσεις υπολογίζονται από τον χρόνο κατά τον οποίο εξακριβώνεται η δημιουργία του ελλείμματος, επί παραλείψεως δε εισαγωγής εισπράξεων από τότε που ο υπόλογος όφειλε να εισαγάγει τα εισπραχθέντα στη δημόσια διαχείριση. (Ολομέλεια Ελ. Συν. Απόφαση 1781/2018)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου