ΠΗΓΗ
απόσπασμα από την συνέντευξη -αυτοκριτική του πρώην αναπληρωτή Τπ. Εσωτερικών και πρώην υπ. Επικρατείας για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Χριστόφορου Βερναρδάκη
"Δεν προχωρήσαμε στον συνολικό χωρικό μετασχηματισμό της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης, παρά μόνο σημειακά, αφήνοντας άθικτο το πιο συγκεντρωτικό αυτοδιοικητικό σύστημα σε όλη την Ευρώπη.
7. Δεν προχωρήσαμε στον συνολικό χωρικό μετασχηματισμό της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης, παρά μόνο σημειακά, αφήνοντας άθικτο το πιο συγκεντρωτικό αυτοδιοικητικό σύστημα σε όλη την Ευρώπη.
8. Δεν προχωρήσαμε σε μια συνολική αναδιάρθρωση των αρμοδιοτήτων μεταξύ Κεντρικής Διοίκησης, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Δεν προχωρήσαμε στην κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, με αποτέλεσμα να διαιωνίσουμε έναν σκληρό πυρήνα διοικητικού ανορθολογισμού και, σε πλείστες περιπτώσεις, διαφθοράς.
9. Δεν προχωρήσαμε έγκαιρα στην καθολική ενεργοποίηση του Μητρώου Επιτελικών Στελεχών*. Η δική μας διστακτικότητα στη μείζονα αυτή μεταρρύθμιση επέτρεψε στο σημερινό «επιτελικό κράτος» της Ν.Δ. να επιβάλει τον πιο ασφυκτικό κομματικό έλεγχο στο κράτος. Αντιθέτως, όπου η δική μας πολιτική εφαρμόστηκε (π.χ. στην περίπτωση επιλογής γενικών διευθυντών και διευθυντών) η Ν.Δ. δεν τόλμησε να την αγγίξει, γνωρίζοντας την καθολική αντίδραση που θα συναντούσε η κατάργηση του συστήματος επιλογής στελεχών που είχαμε θεσμοθετήσει.
10. Δεν καταφέραμε να λειτουργήσουμε ένα κεντρικό όργανο ελέγχου της εφαρμογής των πολιτικών κατευθύνσεων του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης. Το αποτέλεσμα ήταν πράγματι η αναπαραγωγή φαινομένων «υπουργείων-φέουδων», όπου οργανωμένα διοικητικά συμφέροντα κατάφερναν συχνά να υπερκεράσουν την πολιτική ηγεσία και να την ενσωματώνουν στις επιδιώξεις τους. Είναι ίσως το πιο απτό παράδειγμα «κυβερνητισμού» που αντιμετώπισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα. Θα επισημάνω χάριν παραδείγματος την περίπτωση των πρώην στρατοπέδων που θα έπρεπε να αποδοθούν σε δημόσια χρήση και να καταστούν αναπτυξιακό εργαλείο και για τα οποία υπήρξε συστηματική παρεμπόδιση και εν τέλει ακύρωση της κυβερνητικής πολιτικής.
11. Τελευταίο, αλλά όχι έσχατο. Παρά το γεγονός ότι έγιναν τεράστια βήματα στον εργασιακό τομέα (αποκατάσταση χρόνιων αδικιών, μόνιμες θέσεις εργασίας στην καθαριότητα των δήμων, μονιμοποίηση των εργαζομένων στη Βοήθεια στο Σπίτι, αποκατάσταση εργολαβικών εργαζομένων), παρέμειναν εκκρεμότητες συμβασιούχων και εργολαβικών εργαζομένων, κυρίως στις επιχειρήσεις και στους εποπτευόμενους οργανισμούς του Δημοσίου."
*το μητρώο στελεχών δημόσιας διοίκησης καταργήθηκε πρόσφατα από την κυβέρνηση Κυρ. Μητσοτάκη
απόσπασμα από την συνέντευξη -αυτοκριτική του πρώην αναπληρωτή Τπ. Εσωτερικών και πρώην υπ. Επικρατείας για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Χριστόφορου Βερναρδάκη
"Δεν προχωρήσαμε στον συνολικό χωρικό μετασχηματισμό της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης, παρά μόνο σημειακά, αφήνοντας άθικτο το πιο συγκεντρωτικό αυτοδιοικητικό σύστημα σε όλη την Ευρώπη.
7. Δεν προχωρήσαμε στον συνολικό χωρικό μετασχηματισμό της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης, παρά μόνο σημειακά, αφήνοντας άθικτο το πιο συγκεντρωτικό αυτοδιοικητικό σύστημα σε όλη την Ευρώπη.
8. Δεν προχωρήσαμε σε μια συνολική αναδιάρθρωση των αρμοδιοτήτων μεταξύ Κεντρικής Διοίκησης, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Δεν προχωρήσαμε στην κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, με αποτέλεσμα να διαιωνίσουμε έναν σκληρό πυρήνα διοικητικού ανορθολογισμού και, σε πλείστες περιπτώσεις, διαφθοράς.
9. Δεν προχωρήσαμε έγκαιρα στην καθολική ενεργοποίηση του Μητρώου Επιτελικών Στελεχών*. Η δική μας διστακτικότητα στη μείζονα αυτή μεταρρύθμιση επέτρεψε στο σημερινό «επιτελικό κράτος» της Ν.Δ. να επιβάλει τον πιο ασφυκτικό κομματικό έλεγχο στο κράτος. Αντιθέτως, όπου η δική μας πολιτική εφαρμόστηκε (π.χ. στην περίπτωση επιλογής γενικών διευθυντών και διευθυντών) η Ν.Δ. δεν τόλμησε να την αγγίξει, γνωρίζοντας την καθολική αντίδραση που θα συναντούσε η κατάργηση του συστήματος επιλογής στελεχών που είχαμε θεσμοθετήσει.
10. Δεν καταφέραμε να λειτουργήσουμε ένα κεντρικό όργανο ελέγχου της εφαρμογής των πολιτικών κατευθύνσεων του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης. Το αποτέλεσμα ήταν πράγματι η αναπαραγωγή φαινομένων «υπουργείων-φέουδων», όπου οργανωμένα διοικητικά συμφέροντα κατάφερναν συχνά να υπερκεράσουν την πολιτική ηγεσία και να την ενσωματώνουν στις επιδιώξεις τους. Είναι ίσως το πιο απτό παράδειγμα «κυβερνητισμού» που αντιμετώπισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα. Θα επισημάνω χάριν παραδείγματος την περίπτωση των πρώην στρατοπέδων που θα έπρεπε να αποδοθούν σε δημόσια χρήση και να καταστούν αναπτυξιακό εργαλείο και για τα οποία υπήρξε συστηματική παρεμπόδιση και εν τέλει ακύρωση της κυβερνητικής πολιτικής.
11. Τελευταίο, αλλά όχι έσχατο. Παρά το γεγονός ότι έγιναν τεράστια βήματα στον εργασιακό τομέα (αποκατάσταση χρόνιων αδικιών, μόνιμες θέσεις εργασίας στην καθαριότητα των δήμων, μονιμοποίηση των εργαζομένων στη Βοήθεια στο Σπίτι, αποκατάσταση εργολαβικών εργαζομένων), παρέμειναν εκκρεμότητες συμβασιούχων και εργολαβικών εργαζομένων, κυρίως στις επιχειρήσεις και στους εποπτευόμενους οργανισμούς του Δημοσίου."
*το μητρώο στελεχών δημόσιας διοίκησης καταργήθηκε πρόσφατα από την κυβέρνηση Κυρ. Μητσοτάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου