Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020

Ειδική άδεια απουσίας ομάδων αυξημένου κινδύνου και αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού-Οδηγίες για υπαλλήλους που επιστρέφουν από κανονική άδεια

 Ειδική άδεια απουσίας ομάδων αυξημένου κινδύνου και αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού-Οδηγίες για υπαλλήλους που επιστρέφουν από κανονική άδεια

Εκδόθηκε η εγκύκλιος ΥΠ.ΕΣ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/124/ΟΙΚ.15984/17.08.2020, με την οποία παρέχονται οδηγίες σχετικά με τη χορήγηση ειδικής άδειας απουσίας σε υπαλλήλους που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου.

 

Στην εγκύκλιο επισημαίνεται ότι δεν προβλέπεται αλλά και μέχρι στιγμής δεν έχει κριθεί απαραίτητη η πρόβλεψη ειδικής άδειας απουσίας για τους υπαλλήλους, οι οποίοι δεν ανήκουν οι ίδιοι σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, αλλά ανήκουν σε αυτές άτομα του στενού οικογενειακού τους περιβάλλοντος μετά των οποίων συνοικούν.

 

Επιπλέον, παρέχονται οδηγίες σχετικά με τη χορήγηση αναρρωτικής άδειας ειδικού σκοπού σε υπαλλήλους του Δημοσίου και την κατάθεση υπεύθυνης δήλωσης του υπαλλήλου.

 

Οι οδηγίες της εγκυκλίου σχετικά με τη χορήγηση των αδειών ισχύουν έως την 31η/8/2020.

 

Ειδικότερα, για τους υπαλλήλους του Δημοσίου που επιστρέφουν από τις κανονικές άδειες στην εργασία τους και βάσει του ατομικού αισθήματος ευθύνης του κάθε εργαζομένου, υπενθυμίζεται η σύσταση για παραμονή κατ΄ οίκον 7 ημέρες με αιτιολογημένη αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού, εφόσον ο υπάλληλος έχει μεταβεί για διακοπές και ήρθε σε επαφή με άτομα που έχουν επιβεβαιωθεί ως κρούσματα, ενημερώνοντας σχετικά και προσκομίζοντας κάθε πρόσφορο αποδεικτικό στοιχείο στην διεύθυνση προσωπικού.

 

Άλλως και εφόσον τα ανωτέρω δεν αποδεικνύονται, οι υπάλληλοι αυτοί δέον να φορούν με την επάνοδό τους στην Υπηρεσία για το ίδιο ως άνω χρονικό διάστημα μάσκα καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στην Υπηρεσία, εφόσον έρχονται σε άμεση επαφή με πολίτες ή με συναδέλφους εντός του ίδιου χώρου εργασίας σε απόσταση μικρότερη της προβλεπόμενης (1,5 μέτρο).

 

Εξυπακούεται ότι η ανωτέρω οδηγία θα εφαρμόζεται και για όσους υπαλλήλους του Δημοσίου κάνουν χρήση κανονικής άδειας και μετά την 31η/8/2020 και για όσο χρονικό διάστημα υφίσταται ο κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού.

Παρασκευή 21 Αυγούστου 2020

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ! Έγκριση πρόσληψης προσωπικού με σχέση εργασίας ΙΔΟΧ στους Δήμους για την κάλυψη αναγκών καθαριότητας σχολικών μονάδων

Με το υπ’ αριθ. 52360/19.08.2020 έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ. ανακοινώνεται ότι με την αριθμ. πρωτ. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΓΚΡ./134/15827/19-8-2020 απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 2 παρ. 1 της αριθμ. 33/2006 ΠΥΣ «Αναστολή διορισμών και προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα» (ΦΕΚ 280/Α’) όπως ισχύει, εγκρίθηκε η πρόσληψη προσωπικού, σύμφωνα με τον πίνακα που περιλαμβάνει το έγγραφο, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου πλήρους απασχόλησης ή μερικής απασχόλησης (διάρκειας τριών (3) ωρών ημερησίως), για την κάλυψη αναγκών καθαριότητας σχολικών μονάδων.

 

Σχετικό και το Δελτίο Τύπου ΥΠ.ΕΣ. 19.08.2020.

 

Αμελλητί από τη γνωστοποίηση των θέσεων που εγκρίθηκαν, θα πρέπει οι Δήμοι να προβούν στην έκδοση ανακοίνωσης, σύμφωνα με το υπόδειγμα που επισυνάπτεται στην ΚΥΑ 50175/07.08.2020 (ΦΕΚ 3324/07.08.2020 τεύχος Β’) και αφού ληφθούν υπόψη οι προθεσμίες που τίθενται στο άρθρο 2 αυτής και συγκεκριμένα ότι, ως προς την πρώτη εφαρμογή της ΚΥΑ 50175/07.08.2020 (ΦΕΚ 3324/07.08.2020 τεύχος Β’), όπου στο εν λόγω άρθρο αναφέρεται προθεσμία πέντε (5) ημερών, κατά την πρώτη εφαρμογή θα τηρηθεί προθεσμία τριών (3) ημερών δεδομένου ότι η διαδικασία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στις ανωτέρω προθεσμίες προκειμένου το προσληφθέν από τους τελικούς πίνακες προσωπικό να έχει ήδη αναλάβει υπηρεσία με την έναρξη του διδακτικού έτους για τον αποτελεσματικό καθαρισμό των σχολικών μονάδων και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας στα πλαίσια προστασίας του μαθητικού πληθυσμού ενόψει και των αυξημένων κινδύνων και προστασίας από τον COVID-19.

 

Οι εγκρίσεις που χορηγούνται με την ΠΥΣ, αφορούν τον καθαρισμό των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων και των μειονοτικών σχολείων, και είναι αρμοδιότητα κάθε φορέα, ανάλογα με τις ανάγκες του και τον αριθμό των σχολικών αιθουσών να τοποθετήσει το προσωπικό στα σχολεία αυτά μετά την έκδοση των τελικών πινάκων.

 

Όπως προαναφέρθηκε, η πρόσληψη θα γίνει με πλήρη απασχόληση ή με μερική απασχόληση διάρκειας τριών ωρών ημερησίως, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, ύστερα από απόφαση του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου. Τα δε δικαιολογητικά για την απόδειξη των απαιτούμενων προσόντων, οι επιτυχόντες οφείλουν να τα προσκομίσουν ηλεκτρονικά εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών μετά την πρόσληψή τους.

 

Τέλος, επισημαίνεται ότι η δαπάνη μισθοδοσίας θα βαρύνει τους προϋπολογισμούς των Δήμων και θα καλυφθεί μέσω του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εσωτερικών.

Επομένως, οι ενδιαφερόμενοι ΟΤΑ οφείλουν να δρομολογήσουν άμεσα την εγγραφή των κατάλληλων πιστώσεων στον ετήσιο προϋπολογισμό τους.

Ειδικότερα, οφείλουν να προβούν άμεσα σε αναμόρφωση του προϋπολογισμού τρέχοντος έτους, ώστε να εγγραφεί η πίστωση που αντιστοιχεί στο 4μηνο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2020, σύμφωνα με τις οδηγίες που αναφέρονται στο έγγραφο.

Σε περίπτωση που προκύψουν, εκ των υστέρων, μικροδιαφορές ως προς την τελική δαπάνη έκαστου δήμου, αυτές θα αποτυπωθούν με εκ νέου αναμόρφωση του προϋπολογισμού.

Η εγγραφή της πίστωσης που αντιστοιχεί στο 6μηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2021, θα γίνει αναλόγως στους ίδιους κωδικούς αριθμούς του υπό κατάρτιση προϋπολογισμού έτους 2021.

Επισημαίνεται ότι η διαδικασία αναμόρφωσης του προϋπολογισμού δεν κωλύει τη διαδικασία πρόσληψης του προσωπικού.

 ΠΗΓΗ ΔΗΜΟΣΝΕΤ

Προσόντα πρόσληψης προσωπικού καθαριότητας σχολικών μονάδων από τους Δήμους με σύμβαση εργασίας ΙΔΟΧ

 

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ 51938/18.08.2020 (ΦΕΚ 3447/18.08.2020 τεύχος Β’) με την οποία τροποποιείται η υπ’ αρ. 50175/7-8-2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών «Διαδικασία και κριτήρια για την πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας σχολικών μονάδων της Χώρας από τους Δήμους με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου» (Β’ 3324) και ειδικότερα τροποποιείται το άρθρο 3 αυτής για τα προσόντα πρόσληψης.

 

Με τη νέα ΚΥΑ προστίθεται εδάφιο στο άρθρο 3 σύμφωνα με το οποίο για την πρόσληψη του προσωπικού αυτού, δεν απαιτείται το τυπικό προσόν της κατοχής απολυτηρίου τίτλου υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

 

Επιπλέον, τροποποιούνται τα παραρτήματα της απόφασης.

 

ΠΗΓΗ ΔΗΜΟΣΝΕΤ

Τετάρτη 19 Αυγούστου 2020

Δημόσιο -κορωνοϊός: Αλαλούμ με την εγκύκλιο ΥΠΕΣ -Οι τέσσερις κραυγαλέες αντιφάσεις

ΠΗΓΗ 

Αναστάτωση ανάμεσα στους δημοσίους υπαλλήλους έχει προκαλέσει η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ  του υπουργείου Εσωτερικών: «Μέτρα και ρυθμίσεις στο πλαίσιο της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού», που αφορά τη λειτουργία του Δημοσίου και τις ειδικές άδειες των υπαλλήλων που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου έως τις 31/8/2020. Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνουν συνδικαλιστές με τους οποίους συνομίλησε η aftodioikisi.gr, «αντί να προστατεύει την υγεία των υπαλλήλων και των πολιτών, επιχειρεί την λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών με κάθε τρόπο, ακόμη και σε βάρος της δημόσιας υγείας».

Οι ίδιοι επισημαίνουν τέσσερις κραυγαλέες αντιφάσεις στην εγκύκλιο Θεοδωρικάκου, οι οποίοι αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Πρώτον: Δεν προβλέπονται τεστ για τους δημοσίους υπαλλήλους, ακόμη και αυτούς που έρχονται σε επαφή με το κοινό ή, κατά την διάρκεια των διακοπών τους, βρέθηκαν σε περιοχές που παρατηρείται υψηλός αριθμός κρουσμάτων κορωνοϊού.

Δεύτερον: Στην παράγραφο Α5 ενώ προβλέπεται ειδική άδεια απουσίας για τις ομάδες αυξημένου κινδύνου, αυτή δίνεται μόνο «σε εκείνους τους υπαλλήλους που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, των οποίων τα καθήκοντα δύνανται να παρέχονται εξ αποστάσεως ή η φύση των καθηκόντων τους δεν απαιτεί την αυτοπρόσωπη παρουσία τους στην Υπηρεσία. Αντίθετα, υπάλληλοι, οι οποίοι ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου αλλά δεν δύνανται λόγω της φύσης των καθηκόντων τους να παρέχουν εξ αποστάσεως εργασία, όπως για π.χ. προϊστάμενοι, βοηθητικό – τεχνικό προσωπικό κ.α., θα προσέρχονται στην υπηρεσία τους για παροχή αυτοπρόσωπης εργασίας διασφαλιζομένων σε κάθε περίπτωση των όρων υγείας και πρόληψης της διασποράς του κορωνοϊού», προστίθεται. Δηλαδή, στην ουσία, ενώ αναγνωρίζεται ότι οι ομάδες αυξημένου κινδύνου σε πρέπει να βρίσκονται στο χώρο εργασίας τους, εκείνοι που δεν μπορούν να παρέχουν τηλεργασία υποχρεώνονται να προσέρχονται καθημερινά σε αυτόν!

Τρίτον: Ακόμη πιο παράλογο είναι το τρίτο σημείο, επίσης στην παράγραφο Α5, όπου τονίζεται ότι όσοι υπάλληλοι από τις ομάδες αυξημένου κινδύνου προσέρχονται στην εργασία του με ΙΧ (σ.σ. (σ.σ. δεν διευκρινίζει τι ισχύει με τους κατόχους μοτοσικλετών!!!) «τότε δεν απαιτείται η χορήγηση της ειδικής άδειας απουσίας», ενώ αντίθετα αυτοί που χρησιμοποιούν μέσα μαζικής μεταφοράς θα παραμένουν σπίτι τους. «Εξυπακούεται ότι για την εφαρμογή των ανωτέρω θα πρέπει οπωσδήποτε να ληφθεί υπόψη και η παράμετρος του τρόπου μετάβασης και επιστροφής από και προς τον χώρο εργασίας, ιδίως απόσταση, χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς κλπ. Σε περίπτωση που η μετάβαση των υπαλλήλων από και προς το χώρο εργασίας δεν εμπίπτει στις ανωτέρω περιπτώσεις, ήτοι οι υπάλληλοι προσέρχονται με ίδια μέσα μεταφοράς ή πεζοί, και εφόσον πληρούνται και τα μέτρα προστασίας της υγείας στον χώρο εργασίας, τότε δεν απαιτείται η χορήγηση της ειδικής άδειας απουσίας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην εγκύκλιο. Δηλαδή, και πάλι δημιουργούνται δύο κατηγορίες υπαλλήλων στις ομάδες αυξημένου κινδύνου: Οι κάτοχοι και εκείνοι που δεν κατέχουν ΙΧ!!

Τέταρτον: Ενώ (στο κεφάλαιο Γ) συστήνεται «για τους υπαλλήλους του Δημοσίου που επιστρέφουν από τις κανονικές άδειες στην εργασία τους και βάσει του ατομικού αισθήματος ευθύνης του κάθε εργαζομένου, η παραμονή κατ’ οίκον 7 ημέρες με αιτιολογημένη άδεια απουσίας του κεφ.Β’ της ΔΙΔΑΔ/Φ.69/124/οικ. 15984/2020, εφόσον ο υπάλληλος έχει μεταβεί για διακοπές και ήρθε σε επαφή με άτομα που έχουν επιβεβαιωθεί ως κρούσματα», αν αυτό δεν αποδεικνύεται (σ.σ. για παράδειγμα, ο υπάλληλος, ενώ ήρθε σε επαφή με κάποιο επιβεβαιωμένο κρούσμα, αλλά το πρόσωπο αυτό εκ παραδρομής δεν τον έχει δηλώσει), τότε πάλι ο υπάλληλος υποχρεούται να δώσει το παρών στην εργασία του. Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο: «Ειδικότερα, για τους υπαλλήλους του Δημοσίου που επιστρέφουν από τις κανονικές άδειες στην εργασία τους και βάσει του ατομικού αισθήματος ευθύνης του κάθε εργαζομένου, υπενθυμίζεται η σύσταση για παραμονή κατ’ οίκον 7 ημέρες με αιτιολογημένη άδεια απουσίας του κεφ.Β’ της ΔΙΔΑΔ/Φ.69/124/οικ. 15984/2020, εφόσον ο υπάλληλος έχει μεταβεί για διακοπές και ήρθε σε επαφή με άτομα που έχουν επιβεβαιωθεί ως κρούσματα, ενημερώνοντας σχετικά και προσκομίζοντας κάθε πρόσφορο αποδεικτικό στοιχείο στην διεύθυνση προσωπικού. Άλλως και εφόσον τα ανωτέρω δεν αποδεικνύονται, οι υπάλληλοι αυτοί δέον να φορούν με την επάνοδό τους στην Υπηρεσία για το ίδιο ως άνω χρονικό διάστημα μάσκα καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στην Υπηρεσία, εφόσον έρχονται σε άμεση επαφή με πολίτες ή με συναδέλφους εντός του ίδιου χώρου εργασίας σε απόσταση μικρότερη της προβλεπόμενης (1,5 μέτρο). Εξυπακούεται ότι η ανωτέρω οδηγία θα εφαρμόζεται και για όσους υπαλλήλους του Δημοσίου κάνουν χρήση κανονικής άδειας και μετά την 31η/8/2020 και για όσο χρονικό διάστημα υφίσταται ο κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού», προστίθεται. Δηλαδή, αντί οι αρμόδιες υπηρεσίες να προχωρήσουν, τουλάχιστον σε αυτούς τους υπαλλήλους σε τεστ, τους υποχρεώνουν όχι μόνο να προσέρχονται στο χώρο εργασίας τους αλλά και να έρχονται σε επαφή με άλλους υπαλλήλους και πολίτες.

Προσωπικό καθαριότητας σχολείων: Υπεγράφη η ΠΥΣ - Τα άτομα ανά Δήμο

Εκδόθηκε η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ), στην οποία προβλέπεται o αριθμός προσωπικού προς πρόσληψη στους Δήμους της χώρας για την κάλυψη των αναγκών καθαριότητας σχολικών μονάδων.

Με την απόφαση (αρ. πρωτ. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΓΚΡ./134/15827/19-8-2020), αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά το θέμα της καθαριότητας των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, διότι ο αριθμός των εργαζομένων πλήρoυς απασχόλησης είναι τουλάχιστον 30% υψηλότερος από το περυσινό του ισοδύναμο.

Δεύτερον, επιλύεται το χρόνιο πρόβλημα των εργαζομένων στα σχολεία, οι οποίοι δεν είχαν τα πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα που έχουν όλοι οι εργαζόμενοι.

Τρίτον, με την ΠΥΣ που υπέγραψαν οι Υπουργοί Εσωτερικών και Οικονομικών, λαμβάνονται υπόψη μια σειρά κοινωνικών κριτηρίων (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι κ.ά.), πριμοδοτούνται τα έτη εμπειρίας ώστε να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες πολλών ετών στον τομέα της καθαριότητας.

Ο αριθμός των υπαλλήλων που θα εργαστούν είναι ίδιος με τον περυσινό (5.000 εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης και 4.474 μερικής απασχόλησης), αλλά οι ώρες που καλύπτονται είναι ενισχυμένες.

Τα χρήματα που διατίθεται από τον κρατικό προϋπολογισμό έχουν αυξηθεί άνω του 50% και συγκεκριμένα κατά 28 εκατ. ευρώ.

 

ΘΕΣΕΙΣ

Δευτέρα 17 Αυγούστου 2020

Eιδική άδεια απουσίας και αναρρωτική άδεια δημοσίων υπαλλήλων - Εγκύκλιος του ΥΠΕΣ

 Με τηλεργασία ή back office, θα μπορούν να εργάζονται έως την 31η Αυγούστου, σε συνεννόηση με την Υπηρεσία τους, οι υπάλληλοι του Δημοσίου που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, όπως προβλέπει η εγκύκλιος που εξέδωσε, σήμερα, ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, στο πλαίσιο της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.

Στα βασικά σημεία της 14ης εγκυκλίου για τον κορωνοϊό περιλαμβάνονται επίσης, η υπόδειξη για χρήση μάσκας από όλους τους υπαλλήλους και όλους τους πολίτες που έρχονται σε επικοινωνία με τις δημόσιες υπηρεσίες με φυσική παρουσία, καθώς και η δυνατότητα προσέλευσης και αποχώρησης στις υπηρεσίες σε τρία ωράρια λειτουργίας με ισοκατανομή του προσωπικού.

Επίσης, ότι η ειδική άδεια απουσίας θα χορηγείται αποκλειστικά και μόνο σε εκείνους τους υπαλλήλους που ανήκουν αποδεδειγμένα σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, των οποίων τα καθήκοντα δύνανται να παρασχεθούν εξ αποστάσεως και εφόσον στην υπηρεσία δεν είναι αποδεδειγμένα εφικτό να εξασφαλιστούν οι όροι διαφύλαξης των μέτρων υγείας και προστασίας από τη διασπορά του κορωνοϊού κατόπιν αξιολόγησης και τεκμηρίωσης των ανωτέρω από τις αρμόδιες διευθύνσεις προσωπικού, τονίζει η εγκύκλιος του Υπ. Εσωτερικών.

«Η χορήγηση της ειδικής άδειας απουσίας είναι υποχρεωτική εφόσον από τα προσκομιζόμενα ιατρικά δικαιολογητικά συνιστάται αρμοδίως και υπευθύνως από τον θεράποντα ιατρό ότι ο υπάλληλος, έστω και εάν είναι δυνατή η απασχόλησή του σε υπηρεσίες back office ή ακόμα και εάν τηρούνται όλες οι υγειονομικές συνθήκες προστασίας και διασποράς από τον κορωνοϊό στον χώρο εργασίας του, απαιτείται για αποδεδειγμένους σοβαρούς λόγους υγείας η παραμονή του κατ΄ οίκον επειδή ανήκει στις σχετικές με την προαναφερόμενη ΚΥΑ ομάδες αυξημένου κινδύνου», προσθέτει.

Επίσης, στην ίδια εγκύκλιο τονίζεται ότι, υπάλληλοι, οι οποίοι δεν ανήκουν οι ίδιοι σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, αλλά ανήκουν σε αυτές άτομα του στενού οικογενειακού τους περιβάλλοντος μετά των οποίων συνοικούν, θα λαμβάνουν όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της υγείας τόσο των ιδίων όσο και των οικείων τους καθώς δεν προβλέπεται αλλά και μέχρι στιγμής δεν έχει κριθεί απαραίτητη η πρόβλεψη ειδικής άδειας απουσίας για αυτούς.

Τέλος τονίζεται ότι, υπάλληλοι του Δημοσίου που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των σχετικών ΠΝΠ, και απουσιάζουν δικαιολογημένα από την Υπηρεσία με την ειδική αυτή αναρρωτική άδεια, την οποία ο νομοθέτης ακριβώς λόγω της έκτακτης ανάγκης, δεν προσμετρά στις δικαιούμενες αναρρωτικές άδειες του υπαλλήλου ούτε προβλέπει την υποχρέωση παραπομπής στις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές.

Ο υπάλληλος για τη δικαιολόγηση της απουσίας του καταθέτει σε εύλογο χρόνο αμέσως μετά την επάνοδό του στην Υπηρεσία υπεύθυνη δήλωση, από το περιεχόμενο της οποίας θα πρέπει να προκύπτουν αδιαμφισβήτητα εκείνα τα στοιχεία (ιδίως αρμόδιος φορέας και ποιος έδωσε την οδηγία, πότε, για ποιο λόγο), τα οποία δύναται να ελεγχθούν από το Αρχείο άλλων δημοσίων υπηρεσιών.

 

https://www.epoli.gr/content/data/multimedia//files/pdf/pdf_2020/KORONOIOS_ADEIA_DY.pdf

Πέμπτη 13 Αυγούστου 2020

Πόθεν Εσχες

 Το φαινόμενο μη υποβολής αρχικών δηλώσεων “πόθεν έσχες” (Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων) από υπόχρεους Υπαλλήλους, λόγω μη ενημέρωσής τους για την υποχρέωσή τους αυτή από τις οικείες Διευθύνσεις Διοικητικού, επεσήμανε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο προχώρησε στην έκδοση οδηγιών, προς εξυπηρέτηση του σκοπού της έγκαιρης ενημέρωσης των Υπαλλήλων, όταν αποκτούν ιδιότητα που συνεπάγεται υποχρέωση υποβολής αρχικής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης (ΔΠΚ) και Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων (ΔΟΣ), και προς αποφυγή των σοβαρών συνεπειών που επιφέρει η μη υποβολή των αρχικών Δηλώσεων κατ’ εφαρμογή του αρ.6 του ν.3213/2003 ως ισχύει.

Συγκεκριμένα, όπως ορίστηκε με Εγκύκλιο, οι αρμόδιες Υπηρεσίες υποχρεούνται για τα κάτωθι:

1) Αναφορά στο προοίμιο των διοικητικών πράξεων, δυνάμει των οποίων ο Υπάλληλος αποκτά ιδιότητα που συνεπάγεται την υποχρέωση υποβολής αρχικής ΔΠΚ και ΔΟΣ αλλά και ετήσιας ΔΠΚ, των συγκεκριμένων διατάξεων του ν.3213/2003, που προσδίδουν στον Υπάλληλο την ιδιότητα του υπόχρεου.

2) Αναφορά στο διατακτικό των εν λόγω διοικητικών πράξεων της υποχρέωσης που απορρέει από την κτήση της συγκεκριμένης ιδιότητας για υποβολή αρχικής ΔΠΚ και ΔΟΣ εντός 90 ημερών από την κτήση της ιδιότητας αυτής, καθώς και για υποβολή ετήσιας ΔΠΚ, κατά τα οριζόμενα στις οικείες διατάξεις του ν.3213/2003.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο και εφόσον οι Διευθύνσεις Διοικητικού ήδη κατά την έκδοση των σχετικών διοικητικών πράξεων θα έχουν προσδιορίσει αιτιολογημένα και με απόλυτη βεβαιότητα ποιοι Υπάλληλοι έχουν την ιδιότητα του υπόχρεου σε υποβολή ΔΠΚ και ΔΟΣ, θα μπορούν άμεσα να καταρτίζουν περαιτέρω τις καταστάσεις υπόχρεων που υποβάλλονται κατ’ εφαρμογή της παρ.3 του αρ.1 του ν.3213/2003 και οι Υπάλληλοι θα ενημερώνονται άμεσα για τη σχετική τους υποχρέωση για υποβολή ΔΠΚ χωρίς να υπάρχει ανάγκη πλέον διακριτής ενημέρωσής τους για την υποχρέωσή τους αυτή.

Οι ανωτέρω Οδηγίες έχουν αποτυπωθεί στην Ενότητα Γ’ της αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/122/οικ.14540/2020 Εγκυκλίου, το πλήρες κείμενο της οποίας βρίσκεται ΕΔΩ.

Πέμπτη 6 Αυγούστου 2020

Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου: «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)»

(να υπενθυμίσουμε ότι η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτ. Μακεδονίας έχει ήδη προτείνει- προ έναρξης διαβούλευσης, επίσημα- δράσεις).  Επισήμανση: Στο σχέδιο προβλέπεται Ποσοστό ταφής 10% κατά βάρος των αστικών αποβλήτων το 2030, δηλαδή πέντε έτη νωρίτερα από το έτος στόχο της  οδηγίας της ΕΕ....

 

Τέθηκε σε Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση από σήμερα 06.08.2020 και ώρα 12:00 μ.μ. έως 21 Αυγούστου 2020 και ώρα 12.00 μ.μ.στο σχετικό δικτυακό τόπο διαβουλεύσεων (http://www.opengov.gr/minenv/?p=11116) το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)»

 

Το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) καθορίζει τη στρατηγική, τις πολιτικές και τους στόχους για τη διαχείριση των αποβλήτων σε εθνικό επίπεδο, και η σύνταξή του αποτελεί υποχρέωση της χώρας μας που προκύπτει από την οδηγία 2008/98/ ΕΚ.

 

Το ΕΣΔΑ εκπονείται από το ΥΠΕΝ και εγκρίνεται με πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, μετά από δημόσια διαβούλευση,  σύμφωνα με τα προβλεπόμενα  στο άρθρο 83 του Ν. 4685/20.

 

Το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων αφορά την περίοδο 2020 – 2030 και μπορεί να αναθεωρείται κάθε πέντε έτη. Προδιαγράφει τις πολιτικές καθώς και  τα μέτρα και τις δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν στη χώρα για τη διαχείριση του συνόλου των αποβλήτων, τα οποία προβλέπεται ότι θα ανέλθουν στα επίπεδα των 30 – 32 εκατ. τόνων ετησίως την περίοδο 2020 – 2030.

 

Σε ότι αφορά στη διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων, το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, είναι εναρμονισμένο με την οδηγία 2018/851 της ΕΕ.

 

Προβλέπει:

α) ανακύκλωση σε ποσοστό 55% κατά βάρος των αστικών αποβλήτων το 2025 και αντίστοιχα 60% το 2030

β) Παραγωγή ενέργειας σε ποσοστό 10% το 2025 και άνω του 25% το 2030

γ) Ποσοστό ταφής 10% κατά βάρος των αστικών αποβλήτων το 2030, δηλαδή πέντε έτη νωρίτερα από το έτος στόχο της  οδηγίας της ΕΕ.

 

Περιλαμβάνει:

Δράσεις για πρόληψη παραγωγής αποβλήτων

Κίνητρα επαναχρησιμοποίησης

Πρόγραμμα και δράσεις για διαλογή στην πηγή

Οργάνωση δικτύων χωριστής συλλογής – Ανακύκλωσης (βιοαπόβλητα και ανακυκλώσιμα υλικά)

Δημιουργία μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων και μονάδων επεξεργασίας βιοαποβλήτων

Δημιουργία μονάδων παραγωγής ενέργειας

 

Μετά την έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων, θα αναθεωρηθούν τα Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων των 13 Περιφερειών  της χώρας, καθώς και τα Τοπικά Σχέδια όλων των Δήμων της χώρας.

 

Στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, είναι δεσμευτικό. Όλες οι πολιτικές, δράσεις και έργα στον τομέα αυτό που θα υλοποιηθούν τα επόμενα 10 χρόνια στη χώρα, πρέπει να συμβαδίζουν με αυτό.

 

Το παρόν Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων στοχεύει να προσαρμόσει τη διαχείριση αποβλήτων στη χώρα στις ευρωπαϊκές οδηγίες και να οδηγήσει τη χώρα μας σε μια σύγχρονη διαχείριση των αποβλήτων, ώστε η Ελλάδα να ξεφύγει από την προτελευταία θέση μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ στους δείκτες ανακύκλωσης και ταφής.

 

Στο πλαίσιο αυτό, καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του.

Τετάρτη 5 Αυγούστου 2020

6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ. "The litlle boy"

Ο βομβαρδισμός της Χιροσίμα από τις ΗΠΑ έλαβε χώρα, στις 6 Αυγούστου 1945 και ήταν η πρώτη πολεμική πυρηνική επίθεση της Ιστορίας. Η βόμβα ήταν τύπου ουρανίου- 235, η οποία είχε λάβει το προσωνύμιο "Little Boy" (αγοράκι) στο κέντρο συναρμολόγησης και δοκιμών Αλαμογκόρντο. Τα αποτελέσματα της έκρηξης δεν ήταν γνωστά εκ των προτέρων, μιας και τέτοιου τύπου βόμβα δεν είχε δοκιμαστεί, όπως η βόμβα πλουτωνίου, που ακολούθησε. Τη ρίψη της έκανε ο σμήναρχος Πολ Τίμπετς, κυβερνήτης ενός αεροσκάφους Β-29 της Αεροπορίας Στρατού, στο οποίο είχε δώσει το όνομα της μητέρας του, "Ένολα Γκέυ". Το Β29 υπέστη ισχυρή ανατάραξη με την έκρηξη της βόμβας, παρά το γεγονός ότι είχε διανύσει ήδη περισσότερα από δεκαοκτώ -18- χιλιόμετρα από το σημείο της έκρηξης. Υπολογίζεται ότι επιτόπου φονεύθηκαν περίπου 70.000 ψυχές, στην πλειονότητά τους, άμαχοι. Πολύ περισσότεροι πέθαναν αργότερα ή έπαθαν σημαντικές βλάβες στην υγεία τους εξ αιτίας της ραδιενέργειας. Από την πόλη διασώθηκε μόνο ο θόλος (από μπετόν) και ο σκελετός του κτιρίου που τον στήριζε. Πριν την έκρηξη αυτό ήταν το κτίριο που στέγαζε την "Εμπορική Έκθεση της Περιφέρειας της Χιροσίμα". Ο θόλος υπάρχει και σήμερα, όπως ακριβώς απέμεινε μετά την έκρηξη, και έχει χαρακτηριστεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO.

Λίγες μέρες αργότερα, στις 9 Αυγούστου 1945, οι Αμερικανικές δυνάμεις έριξαν τη δεύτερη πυρηνική βόμβα (και τελευταία μέχρι σήμερα εναντίον ανθρώπων και μάλιστα αμάχων) στο Ναγκασάκι. Εδώ η βόμβα ήταν άλλου τύπου και χρησιμοποιούσε ως σχάσιμο υλικό το πλουτώνιο. Αυτή είχε λάβει το προσωνύμιο "Fat Man" (Χοντρός) απο το εργαστήριο κατασκευής της. Αρχικός στόχος ήταν η ιαπωνική πόλη Κοκούρα (Kokura), επειδή όμως το νησί Κιουσού, στο οποίο βρίσκεται, ήταν καλυμμένο από πυκνή ομίχλη, ο επικεφαλής της αποστολής ταγματάρχης Σουέινι, ακολουθώντας το σχέδιο, υποχρεώθηκε να στραφεί στον "εφεδρικό" στόχο, την πόλη του Ναγκασάκι. Η έκρηξη ήταν ακόμη σφοδρότερη από την προηγούμενη και σχεδόν διέλυσε το Β-29 του Σουέινι, το οποίο μόλις που πρόλαβε να προσγειωθεί στην Οκινάβα.[7] Ωστόσο, λόγω της γεωγραφικής θέσης του Ναγκασάκι, τα αποτελέσματά της στο έδαφος ήταν λιγότερο καταστροφικά από αυτά της βόμβας στη Χιροσίμα, αν και οι συνέπειες της ραδιενέργειας ήταν εξίσου θανατηφόρες.

Σε παλιότερες εποχές, τα έθνη ζούσαν με αμοιβαία άγνοια και στην πραγματικότητα το ένα μισούσε ή φοβόταν το άλλο. Το πνεύμα της αδελφικής συνεννόησης μεταξύ τους ας κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος. Με αυτή την πίστη, εγώ, ένας γέρος άνθρωπος, χαιρετώ εσάς, Ιάπωνες μαθητές, από μακριά και ελπίζω πως η γενιά σας κάποτε θα τοποθετήσει τη δική μου στην ντροπή. »

Άλμπερτ Αϊνστάιν, Προς τους μαθητές των σχολείων της Ιαπωνίας[

Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020

ΚΕΔΕ: Δελτίο τύπου για οικονομικά δήμων

Δ. Παπαστεργίου , Πρόεδρος Κ.Ε.Δ.Ε.: Δεν μπορεί να υπάρξει ισχυρή Ελλάδα, χωρίς ισχυρούς και οικονομικά βιώσιμους Δήμους.

 

Χρειάζεται συνεργασία Κεντρικού Κράτους και Αυτοδιοίκησης, για να μην δημιουργούν οι Δήμοι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις

Η Αυτοδιοίκηση όλα τα προηγούμενα χρόνια, σήκωσε δυσανάλογα μεγάλο βάρος της εθνικής προσπάθειας για την επίτευξη δημοσιονομικών πλεονασμάτων, όταν μάλιστα το υπόλοιπο Κράτος εξακολουθούσε να παράγει ελλείμματα. Στους κρατικούς προϋπολογισμούς των προηγούμενων ετών, αποτυπώνεται ξεκάθαρα κι αδιαμφισβήτητα ότι οι Δήμοι καλούνταν να εμφανίζουν τεράστια για το οικονομικό τους μέγεθος πλεονάσματα, παρά το γεγονός πως όλοι γνώριζαν ότι λειτουργούν στα όριά τους. Είναι αδιαμφισβήτητο επίσης ότι έχει επιτευχθεί νοικοκύρεμα στα οικονομικά της αυτοδιοίκησης, και πλέον οι Δήμοι λειτουργούν με ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς.

Η ΚΕΔΕ θεωρεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εξυγίανση και τον οικονομικό εξορθολογισμό των Δήμων, πέραν των άλλων και την επίλυση του προβλήματος με τους παρακρατηθέντα, τους πόρους δηλαδή που ανήκουν στην Αυτοδιοίκηση και διαχρονικά παρακρατούνται.

 

Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε πολύ θετικό βήμα την επιχορήγηση από την Κυβέρνηση προς όλους τους Δήμους της χώρας, οριζόντια σε πρώτη φάση, ποσού 75 εκατομμυρίων ευρώ, για την άμεση αποπληρωμή δαπανών που έγιναν για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Κι αναμένουμε την πληρωμή της δεύτερης δόσης μέσα στον Αύγουστο, προκειμένου να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις που αναλάβαμε έναντι τρίτων, για τον ίδιο σκοπό.

 

Όμως φαίνεται ότι η κρίση θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα. Οι Δήμοι θα κληθούν και πάλι να σηκώσουν το οικονομικό και διαχειριστικό κόστος της διαχείρισης της κρίσης και ταυτόχρονα δεν θα μπορούν να εισπράξουν τα έσοδα που έχουν προγραμματίσει. Η κατάρτιση των προϋπολογισμών των Δήμων για το 2021 θα είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Είναι ορατός ο κίνδυνος να δημιουργηθεί μια «νέα γενιά» ληξιπρόθεσμων οφειλών και να μπούμε πάλι σε έναν φαύλο κύκλο χρεών. Αυτό δεν είναι κινδυνολογία, αλλά υπαρκτό πρόβλημα.

 

Πρόσφατα το Υπουργείο Οικονομικών, σε επίσημη εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, υπολογίζει επίσημα ότι το 2021 το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του ενοποιημένου προϋπολογισμού της αυτοδιοίκησης θα είναι ελλειμματικό κατά 143 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή, με απλά λόγια, το 2021 τα έσοδα των Δήμων και των Περιφερειών της Χώρας θα είναι λιγότερα από τα έξοδά τους κατά 143 εκατομμύρια. Άποψη της ΚΕΔΕ είναι μάλιστα πως το ποσό αυτό αποτελεί απλώς μία λογιστική καταγραφή, αφού κατά τα φαινόμενα, το πραγματικό άνοιγμα λόγω του covid19, με τα σημερινά δεδομένα και την στέρηση εσόδων, θα είναι ακόμη μεγαλύτερο.

H ρύθμιση που προώθησε το Υπουργείο Εσωτερικών και ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, θα μπορούσε να είναι μια χρήσιμη τροπολογία για άλλες εποχές και οικονομικές ισορροπίες, όχι όμως για τις ακραίες συνθήκες τις οποίες καλούμαστε πλέον να αντιμετωπίσουμε.

 

Μια ρύθμιση που προωθήθηκε χωρίς να έχει ενημερωθεί νωρίτερα η ΚΕΔΕ για το περιεχόμενό της, προκειμένου να μας δοθεί η ευκαιρία να υποβάλλουμε και τις δικές μας προτάσεις, που δεν αφορούν μόνον την απαραίτητη δημιουργία και λειτουργία εποπτικών μηχανισμών, αλλά και το πως δεν θα αναγκάζονται οι Δήμοι να δημιουργούν ληξιπρόθεσμα χρέη και υποχρεώσεις. Με ποιον τρόπο δηλαδή θα διασφαλιστεί η οικονομική ευρωστία των Δήμων, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους όχι μόνον απέναντι στους προμηθευτές τους, αλλά και στους πολίτες των τοπικών μας κοινωνιών.

 

Η ΚΕΔΕ ασφαλώς και συμφωνεί πως οι Δήμοι δεν πρέπει να δημιουργούν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τρίτους και παράλληλα είναι θετική στη θεσμοθέτηση μηχανισμών που θα αποτρέπουν τη δημιουργία τους.

 

Γνωρίζοντας όλοι ότι η κατάσταση θα είναι δύσκολη και το επόμενο διάστημα,  για την αυτοδιοίκηση και για την οικονομία της χώρας μας γενικότερα, προτεραιότητα μας πρέπει να είναι πως θα διασφαλίσουμε ότι :

  • οι Δήμοι της χώρας δεν θα καταρρεύσουν.
  • δεν θα εμφανίσουν το 2021 δημοσιονομικό έλλειμμα εκατομμυρίων ευρώ, όπως προβλέπει το ΓΛΚ.
  • θα καταφέρουν να ανταποκριθούν με συνέπεια κι ευθύνη στις ανάγκες των πολιτών.
  • θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις χρηματοδοτικές δυνατότητες του ΕΣΠΑ και του Προγράμματος Αντώνης Τρίτσης, για να ενισχυθεί η τοπική ανάπτυξη κι απασχόληση.

 

Για να βρούμε λύσεις στα μεγάλα προβλήματα και τις προκλήσεις του μέλλοντος, απαιτείται διάλογος και συνεννόηση. Η ΚΕΔΕ είναι έτοιμη να συμμετάσχει με τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις στο διάλογο αυτό, γιατί γνωρίζουμε καλά ότι δεν μπορεί να υπάρξει ισχυρή Ελλάδα, χωρίς ισχυρούς και οικονομικά βιώσιμους Δήμους

 

Είναι απαραίτητη η συνεργασία Κεντρικού Κράτους και Αυτοδιοίκησης, όχι μόνον για να μην δημιουργούν οι Δήμοι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις , αλλά για να υπάρξει μια ουσιαστική αναπτυξιακή επανεκκίνηση της χώρας, προς όφελος όλων μας.