Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2020

ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΟΥ Ν.4354-2015.

Κύριοι Υπουργοί,

Με την διάταξη του άρθρου 27, παρ.1 του Ν.4354/2015 προβλέφθηκε, ότι σε όλους τους υπαλλήλους, στους οποίους από την εφαρμογή των διατάξεων του νέου Ενιαίου Μισθολογίου προκύπτει βασικός μισθός ή τακτικές μηνιαίες αποδοχές, χαμηλότερες από τις καταβαλλόμενες στις 31-12-2015, η διαφορά διατηρείται ως προσωπική.
          Λόγω των διαφοροποιήσεων, που παρατηρούνται στις καταβαλλόμενες αποδοχές του υπαλλήλων του Δημοσίου και των Ο.Τ.Α., το ύψος της προσωπικής διαφοράς μπορεί να διαφέρει σημαντικά από υπάλληλο σε υπάλληλο. Και ενώ καμία διάταξη στον Ν.4354/2015 δεν συνάδει προς την κατεύθυνση αυτή, με την υπ’ αριθμ. πρωτ.: 2/24112/ΔΕΠ/31-3-2017 εγκύκλιο του Υπουργού Οικονομικών, κ. Γ. Χουλιαράκη και του Υφυπουργού Εργασίας κ. Τ. Πετρόπουλου, παρασχέθηκαν οδηγίες για τον προσδιορισμό των συντάξιμων αποδοχών και των σχετικών κρατήσεων των Δημοσίων Υπαλλήλων. Μεταξύ άλλων, στην ως άνω εγκύκλιο προβλέπεται, ότι ως συντάξιμες αποδοχές νοούνται το σύνολο των μηνιαίων αποδοχών, που έλαβε ο ασφαλισμένος, οι οποίες υπόκεινται σε κρατήσεις. Στο κεφάλαιο Α3 της ίδιας ως άνω εγκυκλίου όλως αυθαίρετα, αναφέρεται «Η προσωπική διαφορά του άρθρου 27, παρ.1 του Ν.4354/2015 δεν αποτελεί σταθερή παράμετρο του Ενιαίου Μισθολογίου και ως εκ τούτου δεν μπορεί να αποτελεί τμήμα των συντάξιμων αποδοχών».
          Η ερμηνεία αυτή επαναλήφθηκε στην υπ’ αριθμ. πρωτ.: Φ80020/45578/Δ15.780/16-6-2017 εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας, αναφορικά με τις κρατήσεις για Επικουρική Ασφάλιση και παροχή Εφάπαξ Βοηθήματος ενώ με την υπ’ αριθμ. πρωτ.: Φ10042/57802/1618/22-5-2018 εγκύκλιο του Υφυπουργού Εργασίας, κ. Τ. Πετρόπουλου, με θέμα: «Σχετικά με τις ασφαλιστικές κρατήσεις επί της προσωπικής διαφοράς του άρθρου 27, παρ.1 του Ν.4354/2015, των υπαλλήλων με σχέση εργασίας Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου» κατέστη σαφές πέραν πάσης αμφιβολίας, ότι  η προσωπική διαφορά των μονίμων Δημοσίων υπαλλήλων δεν υπόκειται σε κρατήσεις υπέρ κύριας Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ παροχής ενώ για λόγους «ισότητας» προβλέφθηκε, ότι από 1-7-2018 τα ανωτέρω εφαρμόζονται και στους υπαλλήλους με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου (Ορισμένου ή Αορίστου Χρόνου) στο Δημόσιο, που αμείβονται με τις διατάξεις του Ν.4354/2015.

          Η ερμηνεία αυτή, σε καμία δεν προκύπτει από την διάταξη του άρθρου 27 του Ν.4354/2015 το οποίο προβλέπει:
            «Διασφάλιση αποδοχών. 1. Σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις των διατάξεων του νόμου αυτού προκύπτουν βασικός μισθός ή τακτικές μηνιαίες αποδοχές χαμηλότερες από αυτές που δικαιούνταν ο υπάλληλος στις 31.12.2015, η διαφορά διατηρείται ως προσωπική. Για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς δεν λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή παροχή και το επίδομα θέσης ευθύνης. Το επίδομα αυτό λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, μόνο στην περίπτωση που καταβάλλεται στις αποδοχές του υπαλλήλου τον τελευταίο μήνα πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος αλλά δεν προβλέπεται η εκ νέου χορήγησή του με την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος. Η νέα αυτή προσωπική διαφορά μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών του υπαλλήλου πλην της χορήγησης επιδόματος θέσης ευθύνης και της προωθημένης εξέλιξης. Τυχόν αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης καταβάλλεται στο ακέραιο.  2. Σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις των διατάξεων του νόμου αυτού προκύπτει βασικός μισθός υψηλότερος από αυτόν που ελάμβανε ο υπάλληλος στις 31.12.2015, η αύξηση που προκύπτει χορηγείται σε ισόποσες δόσεις σε χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) ετών. Σε αυτήν την περίπτωση οι λοιπές τακτικές μηνιαίες αποδοχές του υπαλλήλου, πλην του βασικού μισθού, συγκρίνονται με τη διαδικασία της παραγράφου 1. Τυχόν αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης καταβάλλεται στο ακέραιο. 3. Για τους υπαλλήλους, οι οποίοι είναι αποσπασμένοι κατά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος, για την εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 1 και 2, συνυπολογίζονται και οι αποδοχές που λαμβάνουν κατά τη διάρκεια της απόσπασης. Τυχόν προσωπική διαφορά καταβάλλεται για όσο χρόνο ο υπάλληλος είναι αποσπασμένος. Στην περίπτωση λήξης της απόσπασης και επιστροφής στην οργανική θέση πραγματοποιείται εκ νέου σύγκριση των αποδοχών του. 4. Σε περίπτωση μετάταξης ή μεταφοράς του υπαλλήλου σε άλλο φορέα, η προσωπική διαφορά του παρόντος άρθρου παύει να καταβάλλεται. Εξαίρεση αποτελεί μόνο η υποχρεωτική μετάταξη ή μεταφορά του υπαλλήλου σε άλλο φορέα, λόγω συνολικής ή μερικής μεταφοράς ή κατάργησης της Υπηρεσίας του ή στο πλαίσιο κινητικότητας των υπαλλήλων, όπως αυτή καθορίζεται με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών, οπότε η εν λόγω προσωπική διαφορά εξακολουθεί να καταβάλλεται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1. 5. Η τυχόν ύπαρξη προσωπικής διαφοράς, των υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου καταβάλλεται μόνο για όσο διάστημα οι υπάλληλοι αυτοί εξακολουθούν να παρέχουν αδιάλειπτα τις υπηρεσίες τους με ανανέωση ή παράταση της αρχικής σύμβασης εργασίας τους. Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου, θεωρείται ότι οι υπάλληλοι ορισμένου χρόνου, κατά την 31.12.2015 έχουν καταταγεί μισθολογικά σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά την ίδια ημέρα διατάξεις του άρθρου 12 του Ν.4024/2011 και όχι αυτές της παραγράφου 7 του άρθρου 7 του ίδιου νόμου. Κατατάξεις που έχουν πραγματοποιηθεί με διαφορετικό τρόπο θεωρούνται νόμιμες και αποδοχές που έχουν καταβληθεί δεν αναζητούνται».


          Πρόκειται συνεπώς, για μία παντελώς αυθαίρετη ερμηνεία, που σκοπό έχει την μείωση των συντάξεων, που τελικώς θα λάβουν όλοι οι απασχολούμενοι στο Δημόσιο και στους Ο.Τ.Α. Εύκολα κατανοεί κανείς, ότι η μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών επί ενός μέρους των μηνιαίων αποδοχών των υπαλλήλων του Δημοσίου και των Ο.Τ.Α., οδηγεί τελικώς μέσω του υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών για την εξαγωγή της συντάξεως, στο να λάβουν οι υπάλληλοι αυτοί σημαντικά μειωμένες συντάξεις, όταν τελικώς αφυπηρετήσουν. Ο παραλογισμός δε της δοθείσας από τα συναρμόδια Υπουργεία παντελώς αυθαίρετης ερμηνείας, καθίσταται ακόμα πιο εμφανής εάν αναλογιστεί κανείς, ότι μέσω της μη υποβολής της προσωπικής διαφοράς σε κρατήσεις υπέρ ασφάλισης, υπάλληλοι με σημαντική προσωπική διαφορά θα λάβουν την ίδια ακριβώς σύνταξη που θα λάβουν συνάδελφοι τους, που δεν έχουν καμία προσωπική διαφορά. Με τον τρόπο αυτό, ωστόσο, επέρχεται ουσιαστικά μείωση των συντάξεων, που θα καταβληθούν στους συναδέλφους στο μέλλον, ενώ το Δημόσιο είναι ο μεγάλος κερδισμένος αφού κερδίζει διπλά, αφενός διότι καλείται να καταβάλλει μικρότερες συντάξεις και αφετέρου διότι μειώνει εις όφελος του το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών, που και το ίδιο καλείται να καταβάλλει στον Ε.Φ.Κ.Α. για την ασφάλιση των εργαζομένων.
          Και επί της ουσίας δε, η ερμηνεία, που δόθηκε μέσω των ανωτέρω εγκυκλίων επιτρέπει στο Δημόσιο και στους Ο.Τ.Α. να είναι οι μοναδικοί «προνομιακοί» εργοδότες στην Ελλάδα, που αν και καταβάλλουν αποδοχές, δεν υποχρεούνται να καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για ένα μέρος αυτών, όπως η προσωπική διαφορά, διότι εάν ένας οποιοσδήποτε ιδιώτης προέβαινε σε καταβολή μέρους μόνο των εισφορών, που αναλογούν στις αποδοχές του προσωπικού του, θα θεωρείτο ασφαλώς εισφοροφυγάς και εισφοροκλέφτης. Και βέβαια, είναι το Δημόσιο είναι ο ίδιος εργοδότης, που εν συνεχεία μέσω της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, καλείται να καταβάλλει συντάξεις σημαντικά μειωμένες στο προσωπικό του. Δεν είναι διόλου παράξενο, που οι κύριοι Υπουργοί προέβησαν στην ως άνω αυθαίρετη ερμηνεία!!!
          Περίεργη, ωστόσο, είναι και η σιωπή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, οι οποίοι από ό,τι φαίνεται ουδόλως ασχολήθηκαν με το μείζον αυτό θέμα, ούτε ενημέρωσαν σχετικά τους καθ’ ύλην αρμοδίους Υπουργούς, ζητώντας την ανάκληση των ως άνω παρανόμων εγκυκλίων.


Κύριοι Υπουργοί,

          Το ζήτημα, ωστόσο, είναι εξαιρετικά σοβαρό για το μέλλον του συνόλου των εργαζομένων στο Δημόσιο και ως τέτοιο πρέπει να το διαχειριστεί η νέα κυβέρνηση. Η έωλη, αυθαίρετη και παντελώς αβάσιμη ερμηνεία των προαναφερθεισών εγκυκλίων, πρέπει άμεσα να ανασκευαστεί και να ανακληθεί από τα αρμόδια Υπουργεία, που καλούνται να εφαρμόσουν την νομιμότητα και να προστατεύσουν τις συντάξεις των συναδέλφων, οι οποίοι πρέπει να μπορούν να ζουν με αξιοπρέπεια τόσο ως εργαζόμενοι όσο και ως συνταξιούχοι.

Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
 Ο Πρόεδρος                                                                      Ο Γεν. Γραμματέας

Νίκος Τράκας                                                                 Βασίλης Πετρόπουλος



























ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

1.       Ε.Φ.Κ.Α. - Διοικητή κ. Χρήστο Χάλαρη
Αγίου Κωνσταντίνου 8 - 104 31 - Αθήνα
2.       Ε.Φ.Κ.Α. - Γενική Διεύθυνση Εισφορών - Διεύθυνση Ασφάλισης
Σατωβριάνδου 18 - 104 32 – Αθήνα
3.       Γεν. Λογιστήριο του Κράτους - Δ/νση Απονομής Συντάξεων Δ.Τ. - Τμήμα Β΄
Κάνιγγος 29 - 101 10 – Αθήνα
4.       Υπουργείο Εργασίας - Διεύθυνση Πρόσθετης Ασφάλισης
Σταδίου 29 - 101 10 – Αθήνα
5.       Υπουργείο Εργασίας - Δ/νση Κύριας Ασφάλισης Μισθωτών και Εισφορών
Σταδίου 29 - 101 10 – Αθήνα
6.       Α.Δ.Ε.Δ.Υ. - Πρόεδρο και Μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής
Φιλελλήνων και Γ. Ψύλλα 2 - 105 57 – Αθήνα
7.   Συλλόγους-Μέλη της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
      Με την παράκληση να ενημερωθούν όλοι οι εργαζόμενοι που τους αφορά

Δεν υπάρχουν σχόλια: