Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2020

Το υπόμνημα που παρέδωσε η ΠΕΔ Δυτικής Μακεδονίας στον Υπουργό Εσωτερικών


Κοζάνη 3/02/2020
Αριθμός  Πρωτοκόλλου: 70
Πληροφορίες: Δρ. Λευτέρης Τοπάλογλου
Τηλ.: 24610 26430, 49634, 49829,
Fax: 24610 41779
e-mail: info@peddm.gov.gr
ΠΡΟΣ:   Υπουργό Εσωτερικών κ. Τ. Θεοδωρικάκο

ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Η ΠΕΔ Δυτικής Μακεδονίας ως συλλογικό όργανο και εκφραστής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των Δήμων σε περιφερειακό επίπεδο, θέτει υπόψη σας τα παρακάτω:
1.       Διαχείριση πάγιας προκαταβολή Κοινοτήτων
Το ασαφές θεσμικό πλαίσιο στο ζήτημα της διαχείρισης και ανανέωσης της παγίας προκαταβολής κάθε φορά που δαπανάται το ποσό των 1000, 2000 ή 4000 ευρώ, θέτει σε κίνδυνο εκτροχιασμού των οικονομικών των δήμων. Προτείνουμε η ανανέωση αυτή να μπορεί να γίνεται μόνο μια φορά στη διάρκεια ενός εξαμήνου
2.       Επίλυση του ζητήματος των αδέσποτων ζώων
Είναι ευρέως γνωστό ότι το πρόβλημα των αδέσποτων όχι μόνο εκθέτει τον θεσμό της Αυτοδιοίκησης αλλά και θέτει σ’ ένα ιδιότυπο καθεστώς ομηρίας τους αρμόδιους αντιδημάρχους οι οποίοι βρίσκονται συνεχώς στις αίθουσες των δικαστηρίων. Το ζήτημα αυτό πρέπει να επιλυθεί δραστικά μ΄ ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο κατά το πρότυπο των ευρωπαϊκών χωρών όπως αρμόζει σε μια σύγχρονη και πολιτισμένη χώρα.
3.       Αποφυγή ανάληψης θέσεων ευθύνης λόγω υποχρέωσης Πόθεν Έσχες
Η υποχρέωση υποβολής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης (Πόθεν Έσχες) όχι μόνο από τους Προέδρους των Δημοτικών Επιχειρήσεων, Νομικών Προσώπων, Σχολικών Επιτροπών αλλά και από όλα τα μέλη των ΔΣ, έχει οδηγήσει σε μαζική απροθυμία σημαντικών και ικανών στελεχών της Αυτοδιοίκησης να αναλάβουν θέσεις ευθύνης. Το ζήτημα αυτό θα πρέπει να επιλυθεί άμεσα με σχετική νομοθετική παρέμβαση.
4.       Δέσμευση προσωπικών λογαριασμών Προέδρων Δημοτικών Επιχειρήσεων
Οι πρόεδροι των δημοτικών επιχειρήσεων με το που αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους λειτουργούν ουσιαστικά κάτω από καθεστώς ομηρίας, καθώς κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή να δεσμευτούν τα προσωπικά τους οικονομικά στοιχεία είτε για χρέη του παρελθόντος είτε για οικονομικές υποχρεώσεις για τις οποίες οι ίδιοι δεν φέρουν καμία ευθύνη. Το ζήτημα αυτό θα πρέπει να επιλυθεί με σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.
5.       Ωράριο ανταποκριτών ΟΓΑ
Ως γνωστόν οι ανταποκριτές ΟΓΑ οι οποίοι είναι και υπάλληλοι Δήμων, λαμβάνουν για τις υπηρεσίες τους σχετική αντιμισθία. Ωστόσο οι υπηρεσίες προς τον ΟΓΑ παρέχονται εντός του ωραρίου που λειτουργεί ο Δήμος, με αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνονται πλήρως στα καθήκοντα και στις αυξημένες ανάγκες που έχουν οι Δήμοι από προσωπικό. Ζητούμε την επίλυση του ζητήματος αυτού σε συνεργασία με τον ΟΓΑ και τους δημοτικούς υπαλλήλους.
6.       Ολοκλήρωση προκήρυξης 3Κ
Η σχετική προκήρυξη έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά ενώ οι ανάγκες για άμεση στελέχωση των δήμων είναι επείγουσες. Ζητούμε την επίσπευση όλων των διαδικασιών και την απάλειψη όλων των γραφειοκρατικών εμποδίων καθώς και την άμεση δρομολόγηση μια ειδικής προκήρυξης που να αφορά αποκλειστικά τους νεοσύστατους δήμους όπως ο Δήμος Σερβίων και Δήμος Βελβεντού, οι οποίοι αντιμετωπίζουν επείγουσες ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό.
7.       Αύξηση χρηματοδότησης για την Πολιτική Προστασία
Λόγω επιβαρυμένων των κλιματολογικών συνθηκών της Βόρειας Ελλάδας από τη μία και των περιορισμένων κονδυλίων για την πολιτική προστασία στους δήμους, κρίνουμε ότι είναι ζήτημα άμεσης προτεραιότητας η αύξηση της χρηματοδότησης για δράσεις πολιτικής προστασίας.
8.       Χρηματοδότηση για εκπόνηση μελετών
Προκειμένου οι δήμοι να μην μείνουν πίσω στην απορροφητικότητα ενόψει της νέας προγραμματικής περιόδου, είναι ιδιαίτερα κρίσιμη η μέριμνα αυξημένης χρηματοδότησης για εκπόνηση μελετών είτε μέσω ΣΑΤΑ, είτε μέσω άλλων πηγών Τεχνικής Βοήθειας.
9.       Εκσυγχρονισμός Νομοθεσίας ΟΤΑ περί εσόδων
Το Β. Δ./1958 περί προσόδων των δήμων, ο Α.Ν.344/1968 και ο Ν. 25/1975 αποτελούν πλέον ένα αναχρονιστικό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο δημιουργεί πλείστα ερμηνευτικά προβλήματα στις οικονομικές υπηρεσίες των δήμων και κυρίως στον καθορισμό της φορολογητέας βάσης (π.χ. εμβαδό στεγασμένων/μη στεγασμένων χώρων ανά μετρητή ρεύματος). Το νομοθετικό αυτό πλαίσιο θα πρέπει να προσαρμοστεί με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
10.   Τέλος 5% και 0,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστίασης και συναφών καταστημάτων
Το παραπάνω τέλος θα πρέπει να συνδεθεί άμεσα με τη δήλωση Φ.Π.Α. σε συνεργασία με την Α.Α.Δ.Ε. έτσι ώστε ο Δήμος να ενημερώνεται αυτόματα για το ποσό της είσπραξης.
11.   Τέλη καθαριότητας και φωτισμού – Τ.Α.Π
Με το νόμο 4647/2019 οι Δήμοι, οι οποίοι επένδυσαν στον έλεγχο και τη διασταύρωση στοιχείων  των ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων. Στην πράξη ωστόσο, τιμωρούνται όσοι ήταν τυπικοί και ευσυνείδητοι πολίτες και δήλωσαν τα πραγματικά τετραγωνικά μέτρα και από την άλλη για μία ακόμη φορά οι παραβάτες δικαιώνονται.
12.   Πρόστιμα λόγω παράβασης διατάξεων Κ.Ο.Κ.
Η κατάργηση  του δικαιώματος του «παραβάτη» για την καταβολή του ποσού του προστίμου στο ήμισυ σε συγκεκριμένο διάστημα μείωσε τα έσοδα δραματικά. Από τη στιγμή που ο παραβάτης δεν έχει το κίνητρο της μείωσης δεν προσέρχεται να πληρώσει και οι βεβαιωτικοί κατάλογοι πληθαίνουν χωρίς αποτέλεσμα. Για το λόγο αυτό προτείνουμε να υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης και πληρωμής του προστίμου σε δόσεις.
13.   Χρηματοδότηση ΚΔΑΠ-ΜΕΑ & προκήρυξη μόνιμων θέσεων εργασία
Τα ΚΔΑΠ ως γνωστόν, χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ στο πλαίσιο του προγράμματος “Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής. Ωστόσο για το ζήτημα αυτό απαιτείται οριστική λύση που να διασφαλίζει όχι μόνο την εξεύρεση δημόσιων πόρων αλλά και τη βιωσιμότητα των δομών αυτών στο μέλλον.
14.   Αύξηση χρηματοδότησης των ΚΑΠ.
 Με το άρθρο 178 του Ν.4635/2019 ουσιαστικά καταργείται το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των δήμων και η συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να χρηματοδοτεί μέσω των ΚΑΠ κάποιες από τις βασικές λειτουργίες που επιτελούν: Την καθαριότητα, τις υπηρεσίες πρασίνου, τις υπηρεσίες ηλεκτροφωτισμού. Σήμερα όμως αποδεικνύεται ότι απαιτείται γενναιότερη χρηματοδότηση των ΟΤΑ με αυξημένα ποσά των ΚΑΠ για να αντιμετωπιστούν οι πολλαπλές δαπάνες και οι ανάγκες κάλυψης ανελαστικών δαπανών των ΟΤΑ (μισθοδοσία νέων προσληπτέων υπαλλήλων, ενοίκια χώρων,  συντήρηση και ασφάλειες μεταφορικών μέσων και μηχανημάτων έργου και άλλα πολλά).
15.   Υποστελέχωση Τεχνικών Υπηρεσιών.
Οι Δήμοι και κυρίως οι νεοσύστατοι δεν μπορούν να εκτελέσουν έργα λόγω υποστελέχωσης. Οι Προγραμματικές συμβάσεις ή οι Συμβάσεις Διαδημοτικής Συνεργασίας δεν αποδίδουν  διότι οι αντίστοιχες υπηρεσίες της Περιφέρειας και Δήμων δεν μπορούν να αναλάβουν επιπλέον υποχρεώσεις.  

16.   Χρηματοδότηση Δήμων σύμφωνα με τις αρμοδιότητες
Η χρηματοδότηση των Δήμων γίνεται με κριτήριο τον πληθυσμό και την έκτασή του. Στην πραγματικότητα όμως ενώ όλοι οι Δήμοι ακόμα  και οι μικρότεροι έχουν τις ίδιες αρμοδιότητες που απορρέουν από τη νομοθεσία δεν έχουν τις ίδιες δυνατότητες να ανταπεξέλθουν σ αυτές, με κύρια αδυναμία τις αμοιβές προσωπικού. Η χρηματοδότηση σε ότι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό θα πρέπει να είναι αναλογική με τις αρμοδιότητες.

17.   Κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ΟΤΑ Α΄Βαθμού.
Να γίνει  κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου  των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού με τη σύνοψη όλης της νομοθεσίας η οποία είναι διάσπαρτη.


Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Δυτικής Μακεδονίας

Γεώργιος Δασταμάνης

Δήμαρχος Γρεβενών


Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτικής Μακεδονίας (ΠΕΔ ΔΜ)                            
Νάνου Τσόντζα 3, 50131 Κοζάνη
Τ. 24610 26430  |  F. 24610 41779
E. info@peddm.gov.gr
www.peddm.gov.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: